A 2-es terminál története

A repülőtér fejlesztésének második ütemében épült fel, az 1985 novemberében átadott "Ferihegy 2", amely hosszú időre megoldotta az utazóközönség kulturált kiszolgálását, ugyanis 1982-re az utaslétszám meghaladta a kétmilliót. "Ferihegy 2" évi kétmillió utas fogadására volt képes, ezt a létesítményt csak a Malév-gépek használták, míg a külföldi gépek továbbra is "Ferihegy 1"-ről indultak, illetve oda érkeztek. "Ferihegy 2" átadása után újították fel a régi kifutópályát, amelyet 1987-ben át is adtak. Újabb látványos változás csak 2000 decemberében történt, amikor is átadták a Ferihegy 2B terminált. Ettől kezdve a külföldi légitársaságok gépei mentek innen, illetve egy rövidebb időszakban a "fapados" gépek.

A fapadosok 2005 szeptemberétől birtokba vették a felújított Ferihegy 1-et.

Kisebb változtatások azóta is történtek, pl. a "Ferihegy 2A" a Schengeni országokból érkező utasokat szolgálja ki, míg a "2B" terminál a Schengeni zónán kívüli országok utasait várja. Napjainkban mindkét terminált használják a fapados légitársaságok is, valamint az állóhelyekhez közel, a betonon könnyűszerkezetes "pavilonok" épültek kizárólagosan a fapados légitársaságok igényeinek kiszolgálására. Ezekhez az "építményekhez" gyalogos folyosó épült kordonrendszerel, mely szerény véleményem szerint nagyon elcsúfítja a repülőtér látképét.

 

SkyCourt.

 

A különleges acélkagyló a régi 2A és 2B terminált köti össze, megőrizve a 80-as évekből származó, akkoriban világszínvonalúnak számító épületek külső alakját, ugyanakkor egy meghökkentően elegáns, minden elemeiben a repülést és az utazás élményét erősítő csarnokkal gazdagodott Ferihegy. Öt emeletéből kettő a föld alatt szolgálja a repülést, az utasok kiszolgálásnak azokat a részeit, amelyekkel az utazó valójában soha sem találkozik. A korszerű, energiatakarékos szellőztető berendezésektől kezdve a repülőtéri személyzet öltöző- és pihenőhelyiségein át, egészen a csomagosztályozó gépsorokig mindent ezeken a szinteken helyeztek el. Az összesen 24 000 m²–nyi hasznos terület meghatározó része az utasok kényelmét szolgálja, felgyorsítja a járatok kiszolgálását, gyorsabbá és kényelmesebbé teszi a repülés világában elengedhetetlen biztonsági ellenőrzéseket. Mindezek révén a kettes terminál kapacitása a korábbi majdnem kétszeresére emelkedett. A SkyCourt elegáns ívei, lenyűgöző arányai, a repülőtér belső része felé nyitott, 3 emelet magas üveghomlokzata Tima Zoltán építész és a KÖZTI tervező gárdája munkáját dicséri. A magyar mérnökök által betonba, acélba és üvegbe álmodott épület olyan egyedülálló élményt nyújt, ami a budapesti repülőteret megkülönbözteti a világ sok egyéb  légikikötőjétől.2011. március 27-ével Budapest új, jelképerejű épülettel, a Sky Courttal gazdagodott. A kettes terminál fejlesztése szerves részét alkotja a Budapest Airport ötéves, Bud-Future nevű programjának, amely szerint a repülőtér öt év alatt 75 milliárd forintos (261 millió eurós) beruházást valósít meg. A fejlesztések döntő többségét, közte a nagyjából 70 millió eurós SkyCourt megépítését a Budapest Airport a kitűzött határidőre és az elfogadott költségkereten belül teljesítette. Jelentős szerepet játszott a beruházás megvalósításában a magyar fővállalkozó, a szegedi központú KÉSZ Zrt., amely másfél év alatt építette fel és adta át a kész terminált a Budapest Airportnak. Az utasok világszínvonalú üzletek és éttermek  kínálatából választhatnak, amelyekben a vezető nemzetközi márkák és a magyar termékek egészséges versenyre kelhetnek egymással.

A Malév megszünését követő erőteljes forgalom csökkenés hatására a fejlesztések üteme lelassult, sőt néhány fejlesztés el is maradt (pl. CargoCity).

Nagyon távoli messzeségbe került  egy esetleges 2C terminál, valamint a régóta esedékes gyorsvasút építése is.

 

2013 augusztus 9-én ismét kinyitott a kilátóterasz, mely az első néhány napban ingyenesen fogadta a látogatókat. (belépődíj 500Ft/fő)

Az utasforgalom dinamikus növekedésének eredményeként  2017 ben elkezdődik a non-schengeni oldalon az utasmóló építése, mellyel 15 millió főre fog bővülni az repülőtér éves kapacitása. 9 új utashíd kerül kialakításra, melyből kettő a szélestörzsű gépek fogadására is alakalmas lesz.

 

(forrás: Wikipedia, www.ohb.hu)

<<--vissza a lap tetejére