31L /13R Futópálya felújítás

 

 

A futópálya végén felállított sárga X jelzés tájékoztatja a légijárművek személyzetét, hogy ez a futópálya nem alkalmas a fel- és leszállásra, és így védi a pályán dolgozókat is.

2017. március 20-án megkezdődtek a kijelölt betontáblák feltörése. A 900 méteres szakasz két végén 2-2 munkagép kezdte meg a bontási műveletet. 

Az 1-es futópálya közel 2500 darab, egyenként 7,5 méter oldalhosszúságú négyzet alakú betontáblából áll. A hosszú évtizedek során ezeket a táblákat olyan mértékű terhelés érte, hogy mára a táblákon mindenféle alakú és méretű repedések és törések jelentek meg, így a repülés és az utasaink biztonságának legmagasabb szinten tartása érdekében cseréjük nem várhatott tovább.

A felújítás során a futópálya középső részén lévő betontáblák szorulnak cserére. Ezeken gurulnak ugyanis végig a több tíz- vagy száztonnás fel- és leszálló gépek futóművei. A beton feltörése előtt úgynevezett élvédő vágást kell végezni, ami megvédi a futópálya külső részén lévő, bontásra nem szoruló szomszédos betontáblákat a sérülésektől. Komoly feladat hárul a hidraulikus kalapácsgépre, hiszen majdnem 300 darab, egyenként 30 centiméter vastagságú betontáblát kell feltörnie apró darabokra.

 

(forrás:Budapest Airport )