Tervek, Fejlesztések

 

Fejlesztések:

- Szeptember: A Budapest Airport a kettes pálya beton táblái közötti fugát a futópálya teljes hosszában (3,7 kilométeren) lecseréli., egy a korábbinál tartósabb anyagra. a munkálatokkal párhuzamosan több olyan karbatartást is elvégeznek a pályán, s környékén, melyre így alkalom nyílik (világítás, vízelvezetés stb)

- Március : Hosszával nem, szélességével viszont a repülőtér „legjei” közé tartozik a nemrégiben üzembe helyezett „F” jelű gurulóút a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A 36 méter széles gurulóút az elmúlt évek egyik legfontosabb fejlesztése a légiforgalmi üzemeltetés szempontjából. Forgalomba vételével még gördülékenyebb és biztonságosabb lesz a földön közlekedő repülőgépek irányítása, ráadásul akár az Airbus A380-as óriásgép is áthaladhatna rajta.

- Március első felében lezárják a három kilométer hosszú 1-es futópályát (13R/31L), burkolat-karbantartási munkálatok miatt. A futópálya mintegy 900 méter hosszúságú földetérési zónájában a teherbíró burkolatot alkotó betonlemezek cseréjére kerül sor, hogy a repülés biztonsága a legmagasabb szintű legyen a következő évtizedekben is. A futópálya felújítási munkálatai várhatóan május végére, még a csúcsszezon előtt be is fejeződnek. A Budapest Airport addigra a gyorsforgalmi út és a vasúti sínek mentén húzódó régi repülőtéri kerítés cseréjét is befejezi.

- 2017 fabruár. Megkezdődött 10 új Chek-in pult kialalkítása a T2B terminálon.

- 2017-ben elkezdődik az "B" utasmóló építése. A 10 000 négyzetméter alapterületű móló építése az ideglenes "bádogváros" elbontásával kezdődik, mely a "nem schengeni" utasokat szolgálta ki. Pier B alkalmas lesz gyalogos, buszos, és utashidas be, illetve kiszállásra. Várhatóan másfél évig tart az építkezés. Ezzel együtt megépül az F (Foxtrot) gurulóút is.

- 2016 novemberében a T1 terminál előtt új állóhely kiosztásra, s festésre került sor, valamint két nagy raktárbázis építése is folyamatban van a DHL részére.

- 2016 októberében sokadszorra kerül a Cargo City megépítésének a terve. A bejelentés szerint a dinamikusan fejlődő cargo forgalom megköveteli a fejlesztést. 2018-ra ígérik a 2-es terminál szomszédságában megépülö Cargo City  átadását.

- 2016 augusztusában elkezdődött a repülőtéri szálloda építése, valamint előkészítik az új utasmóló építését.

Októberben hallani először olyan hírt, hogy 2020-2021 körül megnyílik egy új terminál.

- 2016 áprilisában a 13L/31R futópályára  31R pályvégénél, mint fő leszállási iránynál új műszeres leszállító berendezést, ILS-t telepítettek, mely a beállítások, és az engedélyek megszerzése után, várhatóan a nyári szezonra leváltja a jelenleg használt, közel 20 éves berendezést, melyhez már alkatrész is alig szerezhető be. Az új rendzser költsége 465 millió forint. Várahtóan még ebben az évben a 13R/31L pálya ILS berendezését is kicsrélik. A pályazár alatt egyéb karbantartási munkálatokat is elvégeztek. A fénytechnika karbantartása mellett, a futáópálya burkolatának javítását is elvégezték. A ragadozómadarak nagy szomorúságára  közel 100 kis ürgét is "kilakoltattak", pontosabban átköltöztetteka Kiskunsági Nemzeti Parkba.

A 13R/31L pálya 13R pályavégénél, mint másik fő leszállási iránynál augusztus végén fejeződött be az ide tartozó ILS cseréje. 

 

- 2015 áprilisában megnyílt az XXL parkoló a Budapest Airport 2-es termináljára egyterűvel, minibusszal vagy szabadidő autóval érkező utasok az ún. Terminal Parkoló területén.
A Budapest Airport a parkoló áttervezésével 95 új, megnövelt méretű parkolóhelyet alakított ki, amiket a normál méretű autókkal megegyező áron lehet igénybe venni. Az XXL-es parkolóhelyek kiválóan alkalmasak például a nagycsaládosok vagy a sok poggyásszal érkező utasok igényeinek kiszolgálására, különösen, ha nagyobb járművel érkeznek a repülőtérre. Ily módon az utasok és a poggyász kirakodása kényelmesebbé és biztonságosabbá válik a nyári utazási csúcsidőszak idején. Emellett, az XXL-parkolóhelyek előre is foglalhatók az interneten a bud.hu  weboldalon keresztül, ráadásul kedvezményes áron.

- 2015 Augusztus 31-én átadták a WizzAir hangárt

- 2014-ben A "repülőtéri radír", azaz egy nagy víznyomással dolgozó speciális takartógép összesen 70 köbméter szemetet - főleg a leszálló gépek gumimaradványait kaparta fel a kifutópályákról.

 - 2013 Februárjában adták át a HungarControl új irányítóközpontját.

 - 2011. január 5-én nyílt meg a 2-es terminál tőszomszédságában, az EU-elnökségünk kormányzati várója. Az épület júliusban, az elnökség végével nyerthette csak el valódi funkcióját, a hivatalos átadásra 2011. szeptember 6-án került sor. Az ugyanis a Magyar Posta légiküldeményeit feldolgozó nemzetközi postakicserélő központjának épült. Az irodaszárnyat használták kormányzati várónak. A Magyar Posta adta az épületet, a MALÉV pedig a kormányzati működtetést. Az építési munkálatok 2010 során zajlottak le 7 hónap alatt, a kivitelező a MARKET Építő Zrt. volt, a kivitelezés kb. 1,2 milliárd forintba került. 3200 négyzetméter üzemcsarnokból és 1600 négyzetméter irodaterületból áll össze az új központ. 

 - 2011 márciusában átadják a SkyCourt névre keresztelt gyönyörű acélkagylót, mely a T2A-és T2B terminál "között" épült meg.

 - 2011 júniusában az állami pakettet eladták a Hochtief-nek. Az eladásról azért döntött a kormány, mert a privatizációs szerződésbe is belefoglalt eladási opcióját az állam eddig használhatta fel, utána a vételár, a 36,6 milliárd forint már nem lett volna garantált. A vevő a Hochtief magyarországi leányvállalata, az Airport Hungary Tanácsadó Kft. (AHUK) volt. Idén szeptemberben az is kiderült, hogy a Hochtief eladja a reptér üzemeltetési jogát, majd ebből a rossz piaci helyzet miatt visszakozott. A Budapest Airport jelenleg két területet jelölt ki nagyobb ingatlanfejlesztés céljára. Az egyik, az ún. Irodapark (Office Park) a jelenlegi 2-es termináltól dél-keletre, a Catering és a Magyar Posta Nemzetközi Kicserélő Központja által valamint a 4-es útról átvezető út által határolt területen. Mintegy szemben a Repülőtéri Emlékparkkal. Ez az a rész, ahová elsősorban a légiközlekedéshez köthető cégek irodáit vagy más, pl. nemzetközi cégek irodáit lehet elhelyezni.

 - 2010-ben Felújították a kifutópályák világítástechnikáját.

 - 2009 végén 56 panelből álló napkollektor-rendszert állítottak szolgálatba az 1-es terminálon, amelyek nyáron a teljes melegvíz-ellátást biztosítják, de télen is besegítenek ebbe. A napkollektorok száma azóta 63-ra nőtt. Ezzel annyi energiát takarítanak meg egy hónap alatt, amennyi egy átlagos lakás éves fűtéséhez szükséges energia.

 - 2008-2009 fordulóján a 2-es terminál előtti előtéren 8 új repülőgép-állóhelyet alakítottak ki.

 - 2008 végére készült el az új ferihegyi közelkörzeti radarállomás, amelyet a kőrishegyi és a püspökladányi nagy hatótávolságú radarok cseréje kísért.

 - 2007 júniusától a német HOCHTIEF AirPort (ma: HOCHTIEF Concessions AG) vezette nemzetközi konzorcium vette át a részvények 75%-át, mínusz 1 részvény. A részvények 25%-a plusz 1 részvény a magyar állam tulajdona maradt

 - 2006 januárjától a BAA brit vezetés alatt irányította a repteret.

 - 2005-ös privatizáció előtt felújították a 2A terminál utasbiztonsági és légkondicionáló berendezéseit is.

 - 2004-ben a 2A terminál tranzitváróját újították fel, amellyel a beszállókapuk száma 9-ről 11-re nőtt. A betonpályák, kifutópályák felújítása 400 ezer négyzetméter felületet érintett - összevetésül: a Westend összes irodai, szállodai és üzletközponti területe ennek kb. a fele.

 

"...az utóbbi években felépült, úgynevezett fapados terminálról, vagy bádogvárosról inkább nem teszek említést, mert ez szerintem nem fejlesztés, inkább rombolás."

 

 

forrás:fovaros.blog.hu

<<---vissza a lap tetejére