Győr-Pér Airport

Ha Győr környékén jár, talán érdemes egy kis kitérőt tenni erre a kis repülőtérre, mely gyakorlatilag az Audi gyárnak köszönheti a virágzását (résztulajdonosa 47,86%-ban). A repülőtér 2011-ben 18 000 utast, 2012-ben kicsivel több, mint 30 000 utast szolgált ki (90%-a üzleti utas, melynek nagy része az Audi magyarországi és németoszági telephelyei közötti forgalomból adódik).

 

A korábban füves repülőtér fejlesztési munkálatai 2000-ben kezdődtek el a Phare CBC programból nyert és az Audi Hungaria Motor Kft. által biztosított pénzügyi források felhasználásával.

A szilárd burkolatú futópálya, az új forgalmi előtér és egyéb kapcsolódó létesítmények üzembe helyezése 2003-ban történt meg. A beruházások eredményeképpen a fejlesztést végző gazdasági társaság befektetett eszközértéke 1 milliárd forint fölé emelkedett. A továbbfejlesztett repülőtér 2003 júniusában fogadta az első nemzetközi járatot. A repülőtér igazi jelentősége a régió fejlődésére gyakorolt hatásában mérhető, évi átlagos utasforgalma megközelíti a 15 000 főt, a szállított teheráru tömege pedig a 100 tonnát.

 

2013 májusában nagyszabású fejlesztés történt a repülőtéren. A kifutópályát 1450 méteresről 2030 méteresre hosszabbították, valamint újabb réteggel növelték a régi szakasz teherbírását. A pályavégeken 100-100 méternyi biztonsági sávot építettek ki. A pályaépítéshez kapcsolódva új fénytechnika is kiépítésre került.

A gurulóutat is szélesebbek 4,5 méterrel, így 15 méteresek lettek. A korszerűsítés részeként új leszállórendszerrel gazdagodott a repülőtér, mely a fejlesztéseknek köszönhetően, a jövőben Boeing 737-es és Airbus 320-as repülőgépek kategóriájába tartozó gépek fogadására is alkalmas lett.

 

A bővítés kiterjedt a pályakarbantartás, a kiszolgáló kapacitás korszerűsítésére, bővitésére is. Új hangár, valamint előtér is épült. 

A forgalom 1 hónap szünet után 2013 júniusában indult újra.

Ez a fejlesztés főként a régió gazdasági szereplőinek kiszolgálást helyezte előtérbe, ugyanis az utasforgalom feljlődésnek indulásához még jelentős utasforgalmi beruházásokra lesz szükség a jövőben. 

Megközelítés:

81-es főút (Győr, vagy Székesfehérvár felöl). Tábla jelzi, hogy hol kell  Pér községben lefordulni a főútról.

Fotózási lehetőségek:

Célszerű a sorompónál megkérdezni a biztonsági őrt, hogy mi az éppen aktuális helyzet. Legutóbb beküldött az irodába, hogy megkérdezzem: lehet-e? Lehetett. Előző alkalommal, mehettem nyugodtan, de volt olyan, hogy nem lehetett. A kerítésen kívül lehet fotózni, magyarul a géphez, a betonra nem lehet odamenni, de szinte karnyújtásnyira áll, esetleg állnak a "kicsikék". Sajnos néhány tuja a torony mellett kicsit zavarja a rálátást, de kicsit továbbhaladva azért, mint a kép is bizonyítja, zavartalanul lehet fotózni. A sorompón kívüli parkolóból is rálátni az állóhelyekre, de innen nagyobb objektívre van szükség.

Képek:

Balra fent: Az Irányítótorony.

Jobbra fent: A repülőtér előtere.

Balra lent: D-CSUE  -  Dornier Do328-110  - Privat Wings Flugcharter

 

Néhány adat:

Építési munkálatok hozzávetőleges költsége: 4,17 millió euró

Landolási rendszere költsége: 1,4 millió euró

Kiszolgáló létesítmények fejlesztése, építése: 580 ezer euró

Berendezések : 500 ezer euró

 

<<--vissza a lap tetejére

(forrás: Wikipedia, Airportal.hu)