Malév  

 

 

1946-03-29  -  2013-02-03             

...a Malév története a teljesség igénye nélkül   

 

IATA kód: MA

IACO kód: MAH

Hívójel: Malév                                                                                                    

- 1946. március 29-én megalakult a Magyar–Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt. (Maszovlet) Az első repülőgépeik 21 személyes Li-2 es repülőgépek voltak, melyek 1946 augusztusában érkeztek Romániából. Ekkor Budaörsön volt polgári repülőtér. Járataik kizárólag belföldiek voltak (Debrecen, Szeged, Győr, Szombathely, később bekapcsolódott Miskolc, Pécs, Békéscsaba, Kaposvár, Nagykanizsa és Zalaegerszeg is ).

- 1947-ben indult az első menetrend szerinti külföldi járata Prágába (Első nemzetközi járata Bukarestbe repült). A tervekben további külföldi desztinációk is szerepeltek, de ezek gazdasági okokból kifolyólag nem valósultak meg (Varsó, Belgrád, Bukarest).

- 1950. május 7-én átadják a Ferihegyi repülőteret

- 1954. novemberében a magyar kormány megvásárolja a Szovjetunió részesedését a Maszovletben. Ekkor alakul meg a Malév (mint jogutód), aki az első időben főként belföldi járatokat üzemeltetett. 1956-ban indult az első külföldi járata Bécsbe.

- Az 1956-os forradalom leverését követően a szovjetek betiltottak minden repülést. 

- 1957-ben indul újra a forgalom a Budapest - Miskolc- Debrecen járattal.

- 1958 után több Európai célállomás kapcsolódott a hálózathoz. 

- 1963-ban indult az első Európán kívüli járata Kairóba.

- 1966. február 11-én repülte először Malév gép át az egyenlítőt, egy kormánydelegáció útján. 

- 1968-ban megérkezett az első sugárhajtású repülőgép (HA-LBA (Tupoljev Tu-134))

- 1979-re a Malév forgalma elérte az évi egymillió utast. A cég 1988-ig kizárólag a Szovjetunóból szerezte be a repülőgépeit.

- 1988-ban megkezdődött a géppark cseréje. Az első Boeingek B737-200 típusok voltak (Az első Boeing HA-LEC lastromjelet kapott). Később bővült a flotta a B737 Classic típusokkal ( B737-300/400/500).

- 1991 júniusában egy Il–62-est bérelt személyzettel együtt a Csehszlovák CSA légitársaságtól. A gép eredeti csehszlovák lajstromjele OK-JBJ volt. Magyarországon HA-LIA lajstromjelet és Malév-festést kapott. A típust a magyar légitársaság a Japánba indított charterjáratokon, a Boeing 767-esek megérkezéséig kívánta alkalmazni. Első útját 1991. július 29-én tette meg Japánba. Mindössze néhány repülésre került sor, majd a gépet a Malév visszaadta a ČSA-nak.

- 1992 novemberében az Alitalia 35%-os tulajdonrészt szerzett a Malévben.

- 1993 májusában állt szolgálatba az első szélestörzsű repülőgép (HA-LHA), mely a Malév igényeire volt készítve. A Boeing 767-27G(ER) viszonylag rövidebb Japán kifutópályára is biztonsággal le tudott szállni.

- 1995 decemberében érkezett az első Fokker 70-es, mely a Tu-134-es gépek váltótipusa volt. 

- 1997-ben a magyar bankok visszavásárolták a Malév részvényeket .

- 1998. Megszületik a Malév utolsó logo-ja, és Presser Gábor megkomponálja a "Malév zenét"

- 1999 és 2007 között a Malév 99,5%-os többségi tulajdonosa az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. volt, a maradék 0,5%-ot kisebb befektetők birtokolták. 

- 2001-ben vonják ki az utolsó Tu-154-est.

- 2002-ben megérkeznek a CRJ200-as regionális gépek

- 2003-ban új Boeing 737 NG ((Next Generation)B737/600/700/800) repülőgépre cserélni.  

- 2005-től szezonban Sármellékről is üzemeltet járatokat. Befejeződik a Boeingek cseréje.

- 2007 áprilisától a Malév teljes jogú tagja Oneworld szövetségnek (2006 novemberében kap meghívást). Ebben az évben egy felmérés eredményeként megtudjuk, hogy Európa harmadik legpontosabb légitársasága lett! ...és ebben az évebn az ÁPV RT eladja Borisz Abramovics Berezoszkijnak orosz üzletember irányítása alatt álló Air Bridge-nek. Ez év tavaszán érkezik egy Boeing 767-300-as gép(HA-LHC)

- 2008-ban megkezdődik a Fokkerek cseréje takarékos De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8-as légcsavaros repülőgépekre. Megkezdődik a B767-es gépek kivonása a flottából, mely 2009-re meg is történik

- 2009-ben Abramovics kiszáll az Air Bridge-ből. A tényleges kisebbségi tulajdonosa,irányítója  az orosz Vnyeskonombank lett. A cég a párizsi légikiállításon 30db Suhoi Superjet megrendeléséről ír alá szándéknyilatkozatot.

- 2010-ben a WizzAir vizsgálatot kezdeményez az EU-ban, a Malévnek nyújtott állami támogatások jogszerűségéről.

- 2011 június 25-én Heraklion repülőterén a HA-LOC lajstromú B737-800-as gép farokrésze leszállás közben a leszállópályához csapódott. 187 utas tartózkodott a gépen, senki sem sérült meg. A gépben jelentős kár keletkezett, melyet szerkezeti elemek cseréjével a helyszínen kellett elvégezni. A légitársaság megalapításának 65. évfordulója alkalmából egy Q400-as gépet a 60-as éveket idéző festéssel látnak el (HA-LQD)

- 2012. Az EU jogellenesenk minősíti az állami támogatást, és 100milliárd Forint visszafizetésére kötelezte a Malévot. Február 3-án a Malév bejelentette a társaság csődjét. A Boeingek többségét még este visszaviszi a lízingcég Shanonba. HA-LOB marad még pár hétig, mert karbantartáson van. Az utolsó gép február 2-án reggel Helsinkiből érkezik. Egy gép Dublinban, egy Tel-Avivban reked a kifizetetlen számlák miatt. 

 

(forrás: Wikipedia)