HA-LHB     

 

2013. szeptember 9-én napvilágot látott információ szerint a Malév egykori Boeing 767-23G tipusú repülőgépe (HA-LHB) értékesítésre került. Az új tulajdonos, a hasznosítható alkatrészeket kiszerelteti a gépből és értékesíti. A gép jelenleg nem repülőképes, üzembeállítása nagyon költséges lenne. Néhány részegysége,  (hajtóművek, a segédhajtómű, a hidraulika, a műszerek, a fékszárnyak, a kormányszervek és egyéb alkatrészek) azonban jelentős értéket képvisel az alaktrészpiacon. Remélhetőleg a tulajdonossal meg tudnak az illetékesek állapodni abban, hogy az értéktelennek számító orr-részt illetve a függőleges vezérsíkot méltó módon ki lehessen állítani, hogy ezzel is méltó módon állítsunk emléket a múlt egy dicső időszakának.

 

2013

Szepember 11. - Hajtóművek nélkül áll a gép a műszaki előtérben;                     

Szeptember 13. - A hangárban van a gép, furcsa érzés nem látni az előtérben;

Október 08 - Vélhetően még mindig a hangárban áll a gép;

Október 15 - LHB-t kivontatták a hangár elé...még gurulóképes, de hamarosan átvontatják az irányítótorony mellé, ott;

Október 31. Kivontatják a műszíki előtér elöl a 31L mellett lévő külső állóhelyre, mely jól fotózható.

November 8. Utolsó útját tette meg még a gép a mai napon. A szakemberek átvontatták az irányítótorony mellé. Hátralévő életét már itt fogja tölteni.

2014 január. Kiszerelt futóművekkel, alátámasztott szárnyakkal, a hasán, "pihen a füvön" .

 

A gép története:

Az egykori magyar nemzeti légitársaság második Boeing 767-23G(ER) tipusú repülőgépe, a Malév igényeire szabva érkezik kétosztályos székezéssel (C24, Y164), General Electric GE CF6-80 C2B4FA hajtóművekkel. A gép egyik általam ismert specialitása, hogy a viszonylag rövidebb  (pl. Japán) pályákra is biztonsággal le tud(ott) szállni. Az  érkezését követően beindulnak a menetrendszerinti hosszútávú járatok.

Az első repülését 1993. február 25-én teljesíti.

Gyári száma:27049.

A gyári lajstroma: N60668.

 

A Malév 1993. április 30-án veszi át.

Első menetrendszerinti útját Budapest - Róma - New York(Newark) útvonalon teljesíti.

Utolsó útjáról két információt találtam:

I. Budapest - New York(JFK) - Budapest (MA090/091) járata 2008. október 26. A gép reggel 8 óra előtt landolt Ferihegyen KIFOGÁSTALAN állapotban! A hajtóműveket Bátori László oktató kapitány, 08:02kor állította le a 34-es állóhelyen.

II. A legutolsó útja: 2008. október 27. " Budapest -London Gatwick -Budapest" 

 

Amerre járt:

AmerikaNew York - John F. Kennedy (JFK), Everett - Paine Field (PAE)(2003-05-..), Toronto - Lester B. Pearson Int. Airport (YYZ), Montreal - Pierre Elliot Trudeau Int. Airport (YUL);

Ázsia:Bangkok - Don Muang (DMK) Airport, Bangkok - Suvarnabhumi Airport (BKK)(Oman Air festéssel is járt ott);

Európa: Helsinki - Vantaa (HEL), London - Gatwick (LGW), Varsó - Okecie (WAW), Amsterdam - Schiphol (AMS), Frankfurt am Main (FRA), Corfu (CFU), Malaga (AGP), Berlin - Tegel (TXL), Teneriffe Sur Airport (TFS), Koppenhága (CPH). 

 

A gép 2007. november 14 és 2008. május 16-a között bérbe volt adva (emlékeim szerint személyzettel együtt) az Oman Air-nek.

 

2008 óta az Aeroplex hangár műszíki előterében "pihen" sorsára várva, temérdeknyi jelzáloggal a "szárnyain". 

 

 

 

 

(fotópozíció:  Patakpart)

(forrás: planetspotters.net,airliners.net, Jetphotos.net, airportal.hu)