Sólyom hírek 2013. Október

2013-10-19

Az Országgyűlés Sport- és Turizmusbizottsága levelet küldött A Sólyom Befektetési és Vagyonkezelési Holdingnak, melyben kifejtik, hogy mennyire fontosnak tartják egy nemzeti légitársaság megalapításának és működtetését. Ezért meghívták Lucsik Jánost, hogy tájékoztassa a Bizottságot a Sólyom Hungarian Airways működtetésével kapcsolatos elképzeléseiről....

Az mindannyiunknak erőt ad, hogy a szakpolitika is elkezdett érdeklődést tanúsítani a Sólyom Hungarian Airways iránt. Reméljük ez az érdeklődés egy igazi áttörést hozhat és azok, akiknek az a feladata, hogy ezt az országot fellendítsék, minden segítséget megadnak majd, hogy a Sólyom Hungarian Airways minél hamarabb elindulhasson járataival.

2013-10-14

A Sólyom Hungarian Airways Kft. ma hivatalosan benyújtotta a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) Légügyi Hivatalának a Légitársaság működési engedélyének kiadásához szükséges hiteles eredeti, közjegyző által ellenjegyzett banki fedezetigazolást - tájékoztatta a Magyar Hírlap Online-t Vágó József, a Sólyom Hungarian Airways Kft. ügyvezetője.Közölte, a benyújtott okiratok a jogszabályi előírásokat meghaladó fedezetet biztosítanak a Sólyom Hungarian Airways működésének első három hónapjára - mindennemű bevétel számításba vétele nélkül.

Egyúttal a Sólyom Hungarian Airways Kft. reményét fejezi ki, hogy működési engedélyét-  az NKH kommunikációjának megfelelően - hamarosan kiadja.

(forrás: Magyar Hírlap)

 

2013-10-14

A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) 2013.10.10-én kiadott sajtóközleménye:

A Sólyom Hungarian Airways az elmúlt napokban a sajtóban és egyéb nyilatkozatokban megjelent állításaival kapcsolatban a Nemzeti Közlekedési Hatóság álláspontja a következő:

 

 

A Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatala az engedélyezési eljárásokat minden esetben eljárási határidőn belül, a légitársasággal folyamatosan konzultálva, együttműködve folytatja le. A hatósági engedélyezéshez beérkezett anyagok azonban minden egyes eljárásban hiányosak, illetve nem megfelelőek voltak, így hiánypótlások kibocsátására volt szükség, melyek az eljárás határidejét hosszabbítják. Az engedélyek kiadása jelentős mértékben attól függ, hogy a kérelmező mikor képes hiánytalan és szakmailag megfelelő anyagokat benyújtani az egyes eljárásokban.

A hatóság az engedélyezési folyamatot a szakmai szabályoknak megfelelően, a szokásosnál jelentősen gyorsabb munkatempóban végezte, ez az eljárásokban lévő dokumentumokkal egyértelműen igazolható.

Tekintettel arra, hogy a légiközlekedés területén irányadó szabályozás jellemzően európai uniós, az európai hatóságok – így a magyar felett is – az Európai Bizottság közvetlenül vagy Európai Repülésbiztonsági Ügynökségen (EASA) keresztül gyakorol felügyeletet. A felügyelet keretein belül az EASA a hatóság működését általában, illetve az egyes engedélyezési eljárásokat is bármikor felülvizsgálhatja. Mivel a légitársaság engedélyezési eljárásai során is elsősorban európai uniós normáknak kell megfelelni, és a magyar hatóságot is bármikor ellenőrizhetik, hogy megfelelően folytatta- e le ezeket az eljárásokat, a Légügyi Hivatal rendkívül körültekintően jár el az engedélyezési eljárások során.

Továbbá különösen egy alakuló új társaság olyan kiemelt európai figyelmet kap, mely mindenképpen indokolja az alapos, szakszerű és körültekintő eljárást.

2013-10-06

 A légi közlekedési cég csaknem ötvenmilliárd forintos pénzügyi fedezettel rendelkezik a működéshez.  A Sólyom légitársaság indulásához a tárgyi feltételek adottak, amihez szokatlanul magas pénzügyi fedezet is társul. Az engedélyezési eljárás azonban mégis döcög.

 

   A Sólyom Airways május óta nem jut hozzá a szolgáltatás megkezdéséhez szükséges hatósági engedélyhez. Piaci forrásokból a Magyar Hírlap úgy értesült, hogy a légitársaság indulását adminisztratív feltételek nehezítik. Az eddigi hírekkel ellentétben a Sólyom a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) által igényelt valamennyi engedélykérelmet benyújtotta, s a működéshez szükséges pénzügyi háttér is rendelkezésre áll.

 

   Mint arról már beszámoltunk, a légicég engedélyezési eljárása május végén kezdődött.Győri Gyula, az NKH elnöke ezt megerősítette, ám a napokban tartott háttérbeszélgetésen megjegyezte, hogy azóta rendszeresen korrekcióra szólítják fel a társaságot, mert jelentősek a hiányosságok. Hozzátette azt is, hogy még a hatóság számára sem világos, hogy mi lesz a Sólyom útvonalhálózata, hová és hány géppel akar repülni. Emellett még értékelhető üzleti tervet sem tudott a légitársaság vezetése bemutatni, mint ahogy a tulajdonosi háttér sem egyértelmű az NKH számára.

Lapunk annak próbált utánajárni, mi állhat a szokatlan késlekedés hátterében. Leginkább azért, mert mint azt az NKH elnöke közölte, a magyar gazdaságnak szüksége lenne kettő vagy akár három hazai légitársaságra, így segítik azt, aki a légiiparban akar tevékenykedni. Értesüléseink szerint a Sólyom Airways augusztus 28-án nyújtotta be az NKH-hoz a részletes üzleti tervet és az ahhoz szükséges, pénzügyi fedezetet igazoló bizonylatot. Lapunk arról is tudomást szerzett, hogy a Sólyom 160 millió eurós, azaz mintegy ötvenmilliárd forintospénzügyi fedezettel rendelkezik a működéshez. Hiánypótlás címén olyan nyilatkozatot is igényeltek a Sólyomtól, amelyet a hatóság hivatalból nem vizsgálhat. Így például egy légitársaságnak nem szükséges részletes útvonaltervet bemutatnia, holott ezt például az NKH hiányosságként értékelte. Az NKH-tól ugyanakkor úgy értesültünk: az útvonalterv ahhoz kell, hogy az üzleti tervet – az abban szereplő bevételeket és költségeket – az engedélyt kérő társaság alá tudja támasztani. Ettől függetlenül magát a menetrendet is jóvá kell hagynia a hatóságnak indulás előtt, ennek pedig tartalmaznia kell a tervezett járatokat.

 

   Az engedélyezési folyamatban egy nemzetközi audit is közrejátszhat. Az európai légi biztonsági hatóság, az EASA (European Aviation Safety Authority) ugyanis éppen a Sólyom engedélyezési eljárásával egy időben tartja az NKH időszakos – általában kétévenkénti – felülvizsgálatát. Abban az esetben viszont, ha az NKH még a vizsgálat előtt kiadta volna a Sólyom engedélyét, az EASA ezt is minden bizonnyal górcső alá vette volna.  Az új légitársaság működéséhez szükséges engedélyezési eljárás viszont a hatóságot is próbára teszi. Ezt támasztja alá, hogy az NKH szakembereinek is külföldi képzéseken kellett részt venniük. Az idén az EASA és az Európai Bizottság hat auditot tervezett a légügyi szakterületen, ezek közül ötöt már elvégeztek, egy pedig ebben a hónapban esedékes. Az NKH azt hangsúlyozta, hogy a Sólyom engedélykérelmével nincs összefüggésben az audit és a munkatársak képzése. A hatóság a képzési tervét éves szinten határozza meg – közölték. 

 

   A másik zavaró tényező lehet a Sólyom esetében, hogy jelenleg már működik egy magyar légitársaság a piacon, amelynek komoly versenytársa lenne az új cég. A légiiparban ugyanisjelentős a verseny a viszonylag alacsony hazai kereslet mellett.

 

Forrás: Magyar Hírlap

Putsay Gábor

 

2013-10-01

A Sólyom vezérigazgatója a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól kapott jelzés alapján arra számít, hogy a légitársaság október közepére megkapja az engedélyeket a tevékenység folytatásához, és így még az idén elindulhatnak a járatok; a tervek szerint a hatóság jövő héten végzi az első gép, az "Álmos" légialkalmassági ellenőrzését.

Vágó József az MTI-nek azt mondta: "jelen pillanatban nem látok olyan körülményt, amely alapján a Nemzeti Közlekedési Hatóság visszatarthatná az engedélyek kiadását". A tervek szerint a Sólyom légitársaság november 1-jétől vagy december 1-jétől már repülne, az időpont attól függ, hogy akkor hány átvett repülőgépük lesz és hány útvonalra rendelkeznek majd repülési engedéllyel. Kijelentette: az engedélyek kézhezvételét követően a légitársaság egy-két héten belül meghirdeti az előzetes menetrendet. Az online jegyértékesítéshez szükséges rendszer augusztus 31-re elkészült.

Vágó József megismételte korábbi kijelentését, hogy először a nagy európai városokba szeretnék elindítani a menetrendszerinti repülőjáratokat Budapestről London, Párizs, Frankfurt, Amszterdam, Stockholm, Milánó útvonalakon. Lehetséges, hogy már 2 repülőgéppel is elkezdenek repülni 2-3 városba naponta menetrend szerint, de nagyobb a valószínűsége annak, hogy megvárják mind a hat lízingelt gép hatósági engedélyét.

A légitársaság három gépét készítette fel műszakilag a hatósági átvételre, de egyelőre a Nemzeti Közlekedési Hatóság még egyetlen gépükre sem adott ki olyan engedélyt, amellyel repülni lehetne. A tervek szerint a jövő héten első gépüket, az "Álmost" a közlekedési hatóság emberei átveszik. A gépek átvételére vonatkozó hatósági eljárás két részből áll, a lajstromba vételből - ez az "Álmos" esetében már megtörtént - és a légialkalmassági felülvizsgálatból, amely a jövő héten várható. A másik két Sólyom-repülőgép a hatósági eljárásra vár, az átvétel nem a légitársaság miatt húzódik - tette hozzá a vezérigazgató.

Vágó József kitért arra, hogy meghívottként részt vettek a vidéki repülőterek szövetségének pénteki éves közgyűlésén, ahol két együttműködési területet ajánlott a Sólyom légitársaság. Az egyik szerint négy vidéki reptér igényei alapján Győrből, Sármellékről, Pécsről és Debrecenből a Sólyom regionális charter járatokat indítana, és ha jövőre elindítják Budapestről a tengeren túli repülőjárataikat, akkor ezekre a négy vidéki repülőtérről lehetségesnek tartanak budapesti ráhordást kisebb turbólégcsavaros repülőgépekkel. A másik együttműködési lehetőséget abban látják, hogy a pilóták, műszaki és egyéb szakemberek képzésébe a vidéki repülőterek, oktatóközpontok is bekapcsolódnának.

A vezérigazgató tájékoztatása szerint a Sólyom légitársaság jelenleg 73 teljes munkaidős alkalmazottat foglalkoztat. Az első bérfizetés megtörtént, az augusztusi fizetésüket szeptember 10-én mindenki megkapta. A cégvezetéshez, a légiközlekedési szolgáltatáshoz szükséges munkaerő-állománnyal rendelkeznek, és büszkék arra, hogy nemzetközi szinten elismert légügyi vezető szakemberek vállaltak náluk állást, a dolgozók döntő többsége volt maléves munkavállaló, ez azt mutatja, hogy megvan a bizalom a cég iránt - mondta Vágó József.

(forrás: richpoi.com)