Add-on : Cstlakozó járat, hosszútávú járatokhoz. Ez anno a Malév idején aktuálisabb volt Ferihegyen. Ma, nagyon feltételes módban az Emirates esetén beszélhetünk erről.

"Bevezetés" : A repülőgép kb 30 mérföldre (48,28 km) kerül a leszállópályától.

Charterjárat : Nem menetrend szerinti, renszeres járat. Pl.Travel Service, de több légitársaság is üzemeltet, a menetrend szerinti járatain túl charter járatokat.

Code-Share : Egy hagyományos modellben működő járatot több társaság üzemeltet. A Bud.hu-n ez kíválóan megfigyelhető, pl a KLM amsterdami járatának töltésében, üzemeltetésében a Delta Airlines is üzleti társ, tehát ez a járat a Delta menetrendjében is szerepel. Ez a mód a Low cost (fapados) társaságokra nem jellemző.

Engine start up : A repülőgép hajtóműveinek indítása.

Follow me autó : A repülőgépeket az állóhelyükre kalauzolja.

Galley : A repülőgép konyhai része.

Gangway : A géphez tolt utaslépcső.

Holding : A repülőgép várakozik, köröz a légtérben a leszállásra várva. Nagy köd, csúcsforgalom, valamilyen repülési esemény miatt fordulhat ez elő. Nem ritka!

Minimum Conecting Time : Az átszálláshoz szükséges legrövidebb idő.

No-Show : Az az utas, akinek van foglalása, de nem száll fel a repülőgépre.

Pax : Az "Utas" szó röviditése.

Push-back : Amikor a repülőgépet az állóhelyről a gurulópályára (Taxiway) tolják.

Slot : Meghatározott időpont, amikor egy adott légitárasaság használhatja a futópályákat (le-, és felszállás)

Taxiway : A futópályák, és az állóhelyek közötti terület, gurulóút.

Touch Down : Az a pillanat, amikor a repülőgép kerekei leszálláskor megérintik a futópályát.

Turn-Around : Két repülés közötti időszak, amikor a repülőgép a földön áll.

 

forrás: viennaairport.com

Angol lecke utazóknak

 

Ha IDE kattint, egy rövidke, de hasznos gyűjteményt olvasgathat repülőtéri párbeszédekből

Az utasszállító repülőgépeket hatótávolság szerint kategóriákba sorolják.

Kis hatótávolságú gépek:

  • 10–60 férőhellyel, 1000 kilométeren belüli fuvarozási feladatokat oldanak meg.
  • Hajtóművük többnyire légcsavaros gázturbina vagy gázturbinás sugárhajtómű.
  • Sebességük általában 600 km/h alatt marad, felszálló tömegük 50 tonnáig terjed.

Középhatótávolságú utasszállító gépek: 

  • Maximum 5000 km repülési távolságig.

Nagy hatótávolságú gépek:

  • 5000 km-es repülési távolság fölött beszélhetünk.

 

A közép és nagy hatótávolságú gépek szerkezete közel azonos.

  • Sebességük csaknem 1000 km/h-ig terjed, repülési magasságuk meghaladhatja a 10 000 métert.
  • A nagy magasságban fellépő vákum miatt utasterüket túlnyomásos kabinként alakítják ki. Hajtóműveik gázturbinás sugárhajtóművek.
  • Az óriásgépek felszálló tömege eléri a 400 tonnát, a férőhelyek száma pedig meghaladhatja az 500 főt.