Add-on : Cstlakozó járat, hosszútávú járatokhoz. Ez anno a Malév idején aktuálisabb volt Ferihegyen. Ma, nagyon feltételes módban az Emirates esetén beszélhetünk erről.
"Bevezetés" : A repülőgép kb 30 mérföldre (48,28 km) kerül a leszállópályától.
Charterjárat : Nem menetrend szerinti, renszeres járat. Pl.Travel Service, de több légitársaság is üzemeltet, a menetrend szerinti járatain túl charter járatokat.
Code-Share : Egy hagyományos modellben működő járatot több társaság üzemeltet. A Bud.hu-n ez kíválóan megfigyelhető, pl a KLM amsterdami járatának töltésében, üzemeltetésében a Delta Airlines is üzleti társ, tehát ez a járat a Delta menetrendjében is szerepel. Ez a mód a Low cost (fapados) társaságokra nem jellemző.
Engine start up : A repülőgép hajtóműveinek indítása.
Follow me autó : A repülőgépeket az állóhelyükre kalauzolja.
Galley : A repülőgép konyhai része.
Gangway : A géphez tolt utaslépcső.
Holding : A repülőgép várakozik, köröz a légtérben a leszállásra várva. Nagy köd, csúcsforgalom, valamilyen repülési esemény miatt fordulhat ez elő. Nem ritka!
Minimum Conecting Time : Az átszálláshoz szükséges legrövidebb idő.
No-Show : Az az utas, akinek van foglalása, de nem száll fel a repülőgépre.
Pax : Az "Utas" szó röviditése.
Push-back : Amikor a repülőgépet az állóhelyről a gurulópályára (Taxiway) tolják.
Slot : Meghatározott időpont, amikor egy adott légitárasaság használhatja a futópályákat (le-, és felszállás)
Taxiway : A futópályák, és az állóhelyek közötti terület, gurulóút.
Touch Down : Az a pillanat, amikor a repülőgép kerekei leszálláskor megérintik a futópályát.
Turn-Around : Két repülés közötti időszak, amikor a repülőgép a földön áll.
forrás: viennaairport.com
Angol lecke utazóknak
Ha IDE kattint, egy rövidke, de hasznos gyűjteményt olvasgathat repülőtéri párbeszédekből
Az utasszállító repülőgépeket hatótávolság szerint kategóriákba sorolják.
Kis hatótávolságú gépek:
- 10–60 férőhellyel, 1000 kilométeren belüli fuvarozási feladatokat oldanak meg.
- Hajtóművük többnyire légcsavaros gázturbina vagy gázturbinás sugárhajtómű.
- Sebességük általában 600 km/h alatt marad, felszálló tömegük 50 tonnáig terjed.
Középhatótávolságú utasszállító gépek:
- Maximum 5000 km repülési távolságig.
Nagy hatótávolságú gépek:
- 5000 km-es repülési távolság fölött beszélhetünk.
A közép és nagy hatótávolságú gépek szerkezete közel azonos.
- Sebességük csaknem 1000 km/h-ig terjed, repülési magasságuk meghaladhatja a 10 000 métert.
- A nagy magasságban fellépő vákum miatt utasterüket túlnyomásos kabinként alakítják ki. Hajtóműveik gázturbinás sugárhajtóművek.
- Az óriásgépek felszálló tömege eléri a 400 tonnát, a férőhelyek száma pedig meghaladhatja az 500 főt.