A földi fényberendezések
Nézzünk körül a betonon. A felfestett jelzések a gurulóúton mindig sárgák, a futópályán fehérek.
Ahogy közeledünk a futópályához, egy, a gurulóúton keresztbe fektetett létrához hasonló felfestéssel találkozhatunk. Ez az úgynevezett II/III kategóriás várópont. Az induló repülőgépnek itt kell megvárnia a műszeres megközelítést végző érkező gépet, ha a pályához közelebb várakozva zavarná a leszállító rendszer jeleit. A pályához közelebb érve két folyamatos és két szaggatott csík fekszik keresztben a gurulóúton, ez az I. kategóriás várópont. Itt kell várakozni például akkor, ha egy másik induló gép van a pályán. A várópont jelzés előtt, ahol a guruló gép megáll, piros mezőben általában ott virít a futópálya irányát jelző szám… Megint egy figyelemfelhívó jelzés: vigyázz, futópálya előtt vagy. A várópont környékén nappal is jól látható az úgynevezett futópálya védő fény, ami a gurulóút két oldalán helyezkedik el és darabonként kettő, felváltva sárgán villogó lámpából áll. Az üzenet világos: ha engedély nélkül tovább mész, nagy baj lehet!
Bár az utas ablakából gyakran nem látható, néha mégis meg lehet pillantani a gurulóúton keresztbe elhelyezett, beépített fénytestekből álló „stop bar”-t. Ezek haragos vörös fénye azt jelenti, mint az úton is: megállj! Bekapcsolt vörös fény esetén semmi körülmények között nem haladhat tovább a repülőgép, kivéve, ha a torony erre utasítást ad és explicit közli, hogy a gép áthaladhat a vörös fényen.
Ahogy kigurulunk a pályára és megfigyeljük, hogy a sárga felfestett jelek fehérre váltanak, az első, ami feltűnik, a zebraszerű küszöb jelzés. Ez jelzi a futópálya leszállásra használható részének a kezdetét. A szám a futópálya mágneses irányából nevezett azonosító, ami mellett még állhat az R, az L vagy a C betű. Ezek azt jelzik, hogy két azonos irányú pálya esetén melyik a jobb és melyik a bal oldali. Ha három ilyen pálya van, akkor a C betű jelzi a középsőt. És ha meg több pálya van? Akkor ismétlődnek a jelek… Öt párhuzamos pálya esetén ez így néz ki: 31L, 31C, 31R, 31L, 31R de a C betű lehet a másik két pálya között is. A pálya középvonalát szaggatott vonal jelzi és a tömör téglalap alakú jelek a földetérési zónát mutatják. Ezek a jelek sokszor nehezen láthatók, hiszen itt érnek földet a gépek (ezért hívják földetérési zónának) és a sok gumilerakódás hamar fekete fátylat terít rájuk.
Most járjuk végig ugyanezt az utat sötétedés után vagy rossz látási viszonyok mellett. A gurulóút szegélyfénye kék színű. Régebben, mikor még gurulóút középvonal fények nem léteztek, a pilótafülkében lévő elektronikus térképekről nem is beszélve, gyakran megesett, hogy egy-egy gép eltévedt a hatalmas kék tengerben... A zöld színű, a betonba süllyesztett gurulóút középvonal fények hatalmas segítséget hoztak, különösen ott, ahol a fényeket kézzel vagy automatikusan a gurulási útvonalnak megfelelően kapcsolják.
A futópályát védő és a várópontot jelző fényekkel már megismerkedtünk, nézzük most meg, a futópálya milyen díszítéssel szolgál éjszaka. A küszöbnél egy sor zöld fény fogad, míg a pálya másik végén egy sor vörös fény figyelmeztet arra, hogy itt bizony már célszerű a levegőben lenni…
A földetérési zóna, a futópálya szegélyfények és a középvonal fényei fehérek és változtatható intenzitásúak. Ezt a toronyból vezérlik, és ahogy közeledik a gép, főleg rossz látási viszonyok között, a fényerőt csökkenteni kell, hogy a pilótákat ne vakítsa el. A pálya végénél az utolsó 600 méteren a szegélyfények lehetnek sárga színűek is.
A középvonal fények a pálya vége előtt 900 méterrel kezdődően 600 méter hosszan váltakozó fehér és vörös színűek, míg az utolsó 300 méteren vörösek. Megint a figyelmeztetés: húzzad mert jön a beton vége!
A futópálya végén állva jól lehet látni a pálya melletti, többnyire élénk sárga, lapos dobozokat, amelyekből legtöbbször vörös fény árad a megközelítési irányba. Ezek az úgynevezett VASI vagy PAPI eszközök, amelyek a pilótáknak, megfelelő látási viszonyok esetén, fényjelekkel tudatják, hogy a kívánt siklópályán, a felett vagy az alatt repülnek-e.
Éjszaka repülve csodálatos látványt nyújtanak a nagy repülőterek. Ha nem közel alattunk kúszik hátrafelé a repülőtér, sokszor jól lehet látni a fehér/zöld fénnyel integető repülőtéri fényjeladót. Ez az ősrégi eszköz elsősorban a látással repülőknek ad segítséget, hogy megtalálják a hívogató betont az éjszaka sötétjében is.
Forrás: Iho.hu - Zerkowitz István