Sárkányszerkezet

Az AN-26 repülőgép sárkánya teljesen fémépítésű, szabadonhordó felsőszárnyas kialakítású, egy függőleges vezérsíkkal és két pótvezérsíkkal. A sárkány gyártásakor nagyméretű monolit paneleket alkalmaztak.
A repülőgép törzse négy szerkezeti részből áll: a törzs orr-rész, a törzs középrész, a tehernyílás és a farokrész. A törzs az 1-es és 40-es törzskeretek között hermetikus kialakítású. Az ötfős személyzet fülkéje az 1-es és 7-es törzskeretek között helyezkedik el. A 7-es és 33-as törzskeretek között elhelyezkedő tehertér 11,5 méter hosszú, 2,4 méter széles és 1,91 méter magas. A be-, és kirakodás megkönnyítésére a tehertér plafonjának végén egy 1500 kg terhelhetőségű emelőszerkezetet építettek be, melynek járata 3560 mm. A tehertér padlózatában egy szállítószalagot építettek, amelynek elsődleges célja a teherrakomány deszantolása, de lehetővé teszi a be-, és kirakodás gépesítését is. A szállítószalag teherbíró-képessége 4550 kg, maximális terhelési hossza pedig 10250 mm. A tehertér két oldalán összesen 39 fő elhelyezését biztosító felhajtható ülések találhatók. A nem hermetikus törzs farokrészhez rögzítették a függőleges és vízszintes vezérsíkokat. Emellett ennek a belsőterében helyeztek el több navigációs és rádió-berendezést is.

A repülőgép szárnya két főtartós, szabadonhordó kialakítású, a 7. bordáig téglalap, a 7. bordától a törővégig trapéz alakú. A szárny középrész főtartóit a 17. és 20. megerősített törzskereteknél csatlakoztatták a törzshöz. A hajtóművek gondoláit a szárny középrész végének alsó részén csatlakoztatták a szárnyhoz. A hajtóműgondolák alsó tere egyben a fő futóművek gondolájaként is szolgál. A szárny mechanizációját két-két fékszárny alkotja. A törzs és a hajtómű gondolák közötti szakaszon lévő fékszárny egyszeres, míg a félszárnyak középső részén lévők kétszeres réselésűek. A repülőgép szárnyában szimmetrikusan helyezték el a tüzelőanyag-rendszer tartályait, melyek összesen öt-öt darab puhafalú és egy-egy keszon tartályból állnak. A puhafalú tartályok a szárny középrészben, a keszontartályok pedig a félszárnyak középrészében találhatók. A keszontartályok egy válaszfallal két-két rekeszre vannak osztva, melyek közül a belső rekeszek kifogyasztó tartályként funkcionálnak. A tartályok teljes térfogata 7316 liter, a feltölthető tüzelőanyag mennyiség a folyadék hőtágulásának figyelembevételével 7100 liter.

A repülőgép vezérlése hagyományos aerodinamikai kormányokkal – magassági kormánnyal, oldalkormánnyal és csűrőkkel történik. A kormánylapok vezérlése mechanikusan történik tolórudak, himbák segítségével. A keletkező kormányerők csökkentésére és kiegyenlítésére trimmlapok és szervokompenzátorok szolgálnak. A magassági kormány mindkét félrészén és a baloldali csűrőn trimmlapok, mindkét csűrőn szervokompenzátor, az oldalkormányon pedig kombinált trimmlap-szervokompenzátor található. A magassági kormány trimmlapjainak vezérlése mechanikus (sodronyhuzalos), a többi kiegyenlítő lap vezérlése pedig elektromosan történik.
A repülőgép futóműve hárompontos, orrkerekes kialakítású, hidraulikusan behúzható, kiengedhető. Mind az orr, mind a fő futómű duplakerekes kialakítású, a fő futómű kerekei hidraulikusan fékezhetőek. Az orr futómű hidraulikusan kormányozható. Mindhárom futómű rugóstagja egykamrás, folyadékos-gázos szerkezetű. Az orr futómű behúzása a repülőgépvezető fülke alatt kialakított térbe, a fő futóműveké pedig a hajtóműgondolák alsó terébe történik, mindhárom esetében a légáramlattal szemben. A hidraulika rendszer meghibásodása esetén mindhárom futómű benti-helyzetzárja mechanikusan kézzel nyitható, a futóművek kiengedése, pedig a szerkezetek önsúlya és a légáramlat által történik. A kerekek alacsony nyomású ballonjai lehetővé teszik a füves repülőtérről történő üzemelést is.
A különféle berendezések meghajtása céljából a repülőgép egy egykörös hidraulika rendszerrel rendelkezik, mely biztosítja a futóművek behúzását és kiengedését, az orr futómű kerekeinek elfordítását, a fő futómű kerekeinek fékezését, a fékszárnyak mozgatását, az ablaktörlők meghajtását, a tehernyílás rámpájának mozgatását, az alsó vésznyílás nyitását és zárását, a hajtóművek leállítását, valamint a légcsavarok vitorlahelyzetbe állító tolattyúinak vészbekapcsolását. A rendszer három alrendszerből áll: a főrendszer, a vészrendszer és a kéziszivattyú rendszere. A főrendszer nyomását, amely 155 + 5 bar, a hajtóműveken elhelyezett egy-egy fogaskerekes szivattyú biztosítja. A vészrendszert egy elektromos meghajtású szivattyú táplálja, melynek maximális nyomása 160 + 15 bar. A vészrendszer biztosítja a fékszárnyak kiengedését, a kerekek fékezését, a vésznyílás nyitását, valamint a rámpa alá-, és visszahúzását a főrendszer üzemképtelenné válása esetén. Szükség esetén lehetőség van a főrendszer megtáplálására is. A kéziszivattyú rendszere biztosítja a rámpa mozgatását a földön kikapcsolt hajtóművek esetén, és a hidraulika tartály utántöltését.

 

Forrás és kép:.hunaf.hu