Airbus 

 

1967 
Július
A francia, a német és a brit kormány megállapodást írt alá egy európia repülőgépeket gyártó cég megalapítására, mellyel az ipaárgban érzékelhető amerikai fölénynek szándékoztak konkurenciát teremteni. A megállapodás lehetőséget teremtett a légiközlekedés területén egy technológiai, gazdasági fejlődésre.
 
Szeptember
A kormányok által aláírt egyetértési nyilatkozta értelmében megkezdődött egy 300 személyes szélestörzsű repülőgép fejlesztése. Tizennyolc hónappal késöbb a brit kormány visszavonja a támogatását.
 
1969 
Május
Bemutatkozik az Airbus A300B a Paris Air Show-n A világ első két hajtóműves, 250 férőhelyes szélestörzsű repülőgépe, mely két osztályos elrendezéssel készült.
 
1970 
December
Hivatalosan is megalakult az Airbus Industrie GIE(Groupement d'interet Economique). A cégcsoport alapítói: Aerospatiale Franciaország, Deutsche Aerospace, a holland VFW Fokker, a brit Hawker Siddeley. Az Airbus megalapít egy értékestési és marketing hálózatot leendő ügyfeleii számára.
 
1971 
November
Az Air France az első vásárló, egy Airbus A300B2 -es repülőgéppel, mely 270 személy szállítására alkalmas.
 
1972 
Január
Spanyolország csatlakozik a konzorciumhoz 4,2%-os részesedéssel
 
Szeptember
Toulosban hatalmas tömeg követi az első Airbus A300B1-es gép kigurulását a végszerelő csarnokból.
 
Október 
Október 28-án 10:30 kor emelkedik először a levegőbe az Airbus A300-as, és 01:23 perc elteltével ér földet Max Fischl kapítány vezetésével. A személyzet további tagjai: Bernard Ziegler, G Scherer, Pierre Caneill és Romeo Zinzoni.
 
1973 
Szeptember
A A300-as típus a számos európai bemutó repülős után egy 32 napos kirándulára érkezik Észak, és Dél-Amerikába, ezzel is bemutatván a légitársaságoknak a gép kivételes képességeit.
 
1974
Január
Az Airbus a székhelyét Párizsból Toulouseba helyezi át.
Szeptember
Az első nem európai megrendelő, a Korean Air 4db Airbus A300B4-est rendel.
 
1975
Április
Az Indian Airlines 3db A300B2-re adott le megrendelést. A társaság eddig kizárólag a Boieng gépekkel repült.
 
1976 
Szeptember
Az A300B4 új kombi változatát kezdi kínálni a cég, Az A300B4 FC nem csak utasszállításra alkalmas, hanem teherszállításra is vegyes módban.
1978 
Március
Az Eastern Airlines jelentős megrendelést adott le az A300-as típusra. 
 
Július
Megszületik az A310-es koncepciója. 218 utas hosszabb távú alternatíva.
 
1979
Január
A British Aerospace (Hawker Siddeley) ismét csatlakozik a konzorciumhoz teljes jogú partnerként 20 %-os részesedéssel.Ezzel megszilárdítja Európa legnagyobb repülőgépgyártó vállalaltát.
Április
Az A300-as modellt ezentúl nem csak General Electric CF6-50 sorozatú hajtóművekkel lehet rendelni, hanem Pratt & Whitney JT9D-59A típusúakkal is.
 
1980
Június
Az Airbus elkezdi alakalmazni repülőgépein a szénszálas erősítésű kompozit anyagokat (A310-200).
December
Az  A300B4 továbbfejlesztett változata a A300-600-as sorozata zöld utat kap. Az A300-600-ban egyesül minden korábbi fejlesztés, mely mind technikai értelmben, mind a repülés biztonsága, tekintetében mérföldkövet jelent. 
 
1981
Február
Az Airbus bejenti az új középes hatótávolságú, egyfolyosós repülőgép családjának tervét, mely az A320-as nevet kapja.
 
Június
A Paris Air Show-n az Air France 25db A320-ast rendel, valamint 25db-ra opcionális rendelést ad le.
 
November
Az A300/A310 -es gépek rendelésállománya elérte az 500 db-ot.
 
1982
Február
Az első A310-200-as kigördül a végszerelőcsarnokból.
Április 
Az A310-200-as első repülése, mely 03:15 percig tartott. A gépet Bernard Ziegler és Pierre Baud irányította.
 
1983 
Június
Elindul az A310-300-as program, mely a sok technikai újitás mellett tartalmazza az úgynevezett Wing-tip szárnyvéget.
Július
Az A300-600 első repülése, mely 04:35-ig tartott.
Ebben a hónapban gördül le a gyártósorról az utolsó A300B2-es gép.
Október
Miközben az A320-as repülőgép szélcsatornás tesztjei, valamint számítógépes rendszerienek tesztjei folynak a rendelési állománya átlépe a 80db-ot.
1984
Március
Leszállítják az első A300-600-as gépet a Saudia-nak
Az A320-as gép finanszírozását hitelekkel stabil alapokra helyezték.
Ebben a hónapban gördül ki az utolsó A300B4 a szerelőcsarnokból.
 
1985
Július
Az A310-300 -as első repülése, mely 05:30 percig tart.
 
1986
Január
Az Airbus megszerzi a Felügyelő Bizottság jóváhagyását az A330/340-es típuscsalád kifejlesztésére.
 
1987
Február
Nagyszabású ünnepségen keretein belül görgült ki az első A320-as a szerelőcsarnokból. Az első, 03:23 perces repülését nyolc nappal később teljesíti a teljesen digitalizált, számítógép-vezérelt Fly-by-wire rendszerrel megépített repülőgép.
Június
A cég több új családot jelent be. A330-300, A340-200, A340-300.
Az a 330-300 a közép és hosszútávú járatokra kínál alternatívát, míg az A340-es a hosszútávú járatokra ajánl költséghatékony megoldást a légitársaságoknak.
December
Az A300-600R első felszállása. A gép megnövelt hatótávolságú válatozata az alaptípusnak.
 
1988
Március
Az Air France átveszi az első A320-as repülőgépét, mely 153 utas szállítására alkalmas. 
Június
A Rolls-Royce hajtóművek is megjelennek a cég palettáján.
 
1989
Február
A Lufthansa átveszi az utolsó legyártott A310-200-as gépet
Június
Az Airbus leszállította az alapítása óta legyártott 500. repülőgépét!
November
Elkezdődik az A321-es program
1990
Június
Elkészült az A340-es első szárnya Chesterben (Anglia), a British Aerospace gyárban.
 
1992
Április
Április 1-én szállt fel előszőr az A340-200-as repülőgép, hogy teljesítse 05:15 perces szűzrepülését
November
November 2-án emelkedik a levegőbe az első A330-300-as gép, hogy 05:15 perces tesztrepülést követően visszatérjen Toulouseba.
 
1993
Március
Hamburgban kigördült a csarnokból az első A321-es, majd néhány nap múlva sikeresen teljesítette első 04:15 perces repülését.
Május
Elindul az A319-es program.
Június
A340-200 as gép 21:46 perc alatt, leszállás nélkül teljesíti az Új-Zéland-Párizs útvonalat.
December
Az Air Inter átveszi az első A330-300 gépét.
A FedEx 25db A300-600F gépet rendelt.
 
1994
Január
A Lufthansa átveszi az első A321-es gépét.
Április
A FedEx átveszi az első A300-600F gépét.
Június
Elkészül az első A300-600 Super Transporter, a Beluga. A gép az Airbus telephelyek közötti szállításra fejlesztették ki. Szárnyak, géptörzs elemek szállítására alkalmas a hatalmas rakterével.
Szeptember
A Beluga teljesíti első repülését.
 
1995
Augusztus
Hamburgban elkészül az első A319 es repülőgép. 124 férőhelyes gép még ebben a hónapban sikeresen teljesíti első repülését.
Toulouseban pedig az első A340-300-as repülőgép teljesíti első repülését.
November
Az A330-200 tervezése kezdődik el.
1996
Május
Az Airbus bejelentette, hogy új tervek kidolgozásába kezdett. A tervek szerint egy 600 utast befogadó repülőgépet kívánnak építeni, mely jelenleg A3XX néven szerepel. A Szuperjumbo a nagyforgalmú, jövedelmező piaci szegmensekre szánja.
 
1997
Június
Bejelentik az A319-es típus új változatát, mely kormányok, vállalatok, magánszemélyek részére készül majd. Az A319ACJ az üzleti igényeknek megfelelően erősebb hajtóművekket kaphat, és az extra üzemanyag tartályoknak köszönhetően hosszabb távú repülésre is alkalmas lesz.
Augusztus
Az új 253 üléses A330-200-as első repülése alkalmával 04:10 percet töltött a levegőben.
December
Elkezdődik az Ultra nagy hatótávolságú program. Ennek részekét az A340-500/600 fejlesztése
 
1998
Szeptember
Az Airbus értékesítette a 3000. repüéőgépét
 
 
1999
Január
Megalakult az Airbus Military Company SAS azzal a céllal, hogy új katonai szállítógépet fejlesszenek ki, melynek típusjele A400M.
Április
Körvonalazódik egy 100 személyes utasszállító koncepciója, mely az A318 -as típusjelet kapja.
Május
Átadásra kerül az Airbus történetének 2000. repülőgépe.
 
2001
Március
Kigördül az első A340-600-as szerelőcsarnokból Toulouseban.
Április
Teljesíti első repülését az A340-600 as. 
Október
Kigördül a szerelőcsarnokból az első A340-500 as Toulouseban.
November
Elkészül az 1000. A320-as.
December
Hamburgban kigurul a csarnokból az első A318-as.
 
2002
Január
Az A318-as első repülése.
Február
Az A340-500-as első repülése.
Június
Az Airbus leszállítja történetének 3000. repülőgépét.
 
2003
December
Az első A340-500-as gép üzembe áll a Dubai-Sydney útvonalon.
 
2004
Május
Toulouseban ünnepélyes keretek között átadták a világ legnagyobb összeszerelő csarnokát, melyet kifejezetten az A380-as típus végszerelésére építettek.
Augusztus
Az Airbus átadja történetének 5000. repülőgépét.
Október
Az 1000. repülőgép talált gazdára az USA-ban
December
Bejelentik az A350-es program indulását
 
2005 
Január
5000 vendég előtt mutatkozik be az Airbus A380-as repülőgép.
Április
Az A380-as első repülése.
Július
2500.  A320-as talált gazdára (China Eastern).
Szeptember
4000. repülőgép egy A330-300-as a Lufthansa flottájába kerül.
Október
Világkörüli bemutatkozó útra indul az A380-as.
November
Bemutatkozik az A318Elit.
Levegőbe emelkedik a harmadik A380.
December
A kínai piacra 150 gépes óriásmegrendelést kap a cég.
 
2006
Január
Az USA-ban megnyílik második műszaki központ (Alabama- Mobile)
Július
Július 17-én, az Airbus bemutatja egy teljesen új család repülőgépét, az A350 XWB, Extra Wide Body, Extra Comfort, Extra hatékonyság az ügyfelek számára.
Az új család áll négy utasszállító és egy teherszállító változatban rendelhető. A 21. század legmodernebb és technológiailag legfejlettebb repülőgépe megnövelt hatótávolsággal, nagyobb sebességgel, költséghatékonyan, az utazás kényelmét maximálisan figylembe véve várja a megrendelőket. 
 
2007
Március
A Finnair az első megrendelője az A350XWB-nek
Október
Átadásra kerül az első kereskedelmi forgalomba álló A380-as (Singapore Airlines).
 
2008
Június
Kínában beindul a termelés az új összeszerelő üzemben, mely elsősorban az egyre bővülö kínaj piac igényeit kívánja kielégíteni.
 
2009
Február
Hamburgban kigördül a szerelőcsarnokból az 500. A321-es mely az Air France rendelésére készült.
Április
Végszerelésre kerül az első új generációs A330-200F teherszállító repülőgép.
Május
Teljesíti első repülését az első és Kínában összeszerelt (és egyben első Európán kívül összeszerelt) repülőgép.
Július
Bejelentik az első A330 a brit Future Strategic Tanker Aircraft (FSTA) programot. Az átalakítás az  Airbus Military csarnokaiban, Spanyolországban fog történni. A gépek egy része, Multi-Role Tanker Transport (MRTT) lesz, melyből összesen 14 db A330 MRTTs fognak szállítania Royal Air Force számára. A gépek alkalmasak lesznek katonai légi járművek légi utántöltésére, valamitn csapat illetve teherszállításra.
Október
Az Air France megkapja az első A80-as repülőgépét
November
Az A320-as repülőgépekhez opcionálisan rendelhető új szárnyvég - Sharklet
December
Teljesíti első repülését az új, 4 turbőlégcsavaros katonai szállító gép az A400M
 
 
 
(forrás: airbus.com)