Boeing 787 

Dreamliner

Az első olyan utasszállító repülőgép, melynek a törzsének nagy része kompozit anyagokból készült. Tervezése során nagy gondot fordítottak a takarékosságra. A 767-es típusnál 20% -kal kevesebb kerozint fogyaszt. Az a pilóta aki jogosult a Boeing 777-es vezetésére, ezt a gépet is vezetheti! A tervezés során a 7E7 nevet viselte, és csak 2005 januárjában kapta meg a végleges nevét. A gép fejlesztésére 32 milliárd US dollárt költött a cég.

A repülőgépbe épített anyagok súly szerint csökkenő sorrendben a következőek: 50% kompozit anyagokból, 20% alumínium, 15% titán, 10% acél, és 5% egyéb Alumíniumot a szárnyak és a farokrész éleinél, titánt elsősorban a hajtóművekben és a rögzítő elemeknél, bizonyos helyeken pedig acélt használtak. Külső jellemzői a felkanyarított szárnyvég és a zajcsökkentő fogazott élű hajtóműburkolat. 

A 787-es fedélzeti rendszerei között a legfigyelemreméltóbb az új hatékony elektronikus architektúra, ami a korábbi sűrített levegő és hidraulikán alapuló részeket, elektromos kompresszorokkal és pumpákkal váltja le, valamint teljesen megszüntette a pneumatikus és hidraulikát néhány alrendszerben (pl hajtómű indító vagy fékek). A 787-es másik újdonsága az elektronikus szárnyfűtés, ami elektrotermikusan fűti a szárny felületét - ezzel váltották le a korábban megszokott forró levegővel fűtő rendszert.

  • 2007 július 8. - A Boeing everetti gyárában bemutatják a gépet.
  • 2009 december 15 - A B787-8-as (B 788) első repülése.
  • 2011 - Az esztendő közepéig zajlottak a próbarepülések.
  • 2011 augusztus - A gép megkapja a típusengedélyeket (FAA, EASA*).
  • 2011 szeptember - Az All Nippon Airways átveszi az első B787-8 as gépet.
  • 2013 szeptember - A hSzosszabb törzsű B787-9-es első repülése.
  • 2014 július - Az Air New Zeland átveszi az első B787-9-es (B 789) gépet.
  • 2018 január 22 - A leghosszabb törzsű B787-10-es első repülése.

                                              878-8                       787-9                        787-10

Hossz (m):                                  57                             63                            68,3   

Utasszám ( fő):                    250-290                         290-330                        323   

                                                                                                             (3 osztályos elrendezésben)  

Szárnyfesztávolság (m):             60                                63                              60,1 

Magasság (m):                                       16,92                                                17    

Törzsmagasság (m):                                                  5,91                                      

Törzsszélesség (m):                                                   5,75                                      

Kabinszélesség (m):                                                   5.49                                      

Szerkezeti tömeg (kg):            109 769                      115 212                     ............  

Tankolható üzemanyag:                 126 206 l (101 323kg)                         138 700 l   

Max felszálló tömeg(kg):          219 538                     244 940                   253 000    

Utazósebesség:                                           0.85 Mach (903 km/h)                           

Max. sebesség:                                           0,89 Mach (945 km/h)                           

Hatótávolság (km):             14 200-15 200              14 800- 15 750             13 000    

Repülési magasság (m):                                               13 106                                          

Hajtóművek (2x):             General Electric GEnx / Rolls-Royce Trent 1000                       

                    787-8                                                                787-9

  

                                             

                                                                

 

 

 

 

(forrrás: Wikipedia, Boeing.com, SeatGuru.com)

Kép: Air India Budapesten (hajtóműcsere 2015 január 31 - T2 kilátóterasz)


Készíts ingyenes honlapot Webnode