Boeing 787
Dreamliner
Az első olyan utasszállító repülőgép, melynek a törzsének nagy része kompozit anyagokból készült. Tervezése során nagy gondot fordítottak a takarékosságra. A 767-es típusnál 20% -kal kevesebb kerozint fogyaszt. Az a pilóta aki jogosult a Boeing 777-es vezetésére, ezt a gépet is vezetheti! A tervezés során a 7E7 nevet viselte, és csak 2005 januárjában kapta meg a végleges nevét. A gép fejlesztésére 32 milliárd US dollárt költött a cég.
A repülőgépbe épített anyagok súly szerint csökkenő sorrendben a következőek: 50% kompozit anyagokból, 20% alumínium, 15% titán, 10% acél, és 5% egyéb Alumíniumot a szárnyak és a farokrész éleinél, titánt elsősorban a hajtóművekben és a rögzítő elemeknél, bizonyos helyeken pedig acélt használtak. Külső jellemzői a felkanyarított szárnyvég és a zajcsökkentő fogazott élű hajtóműburkolat.
A 787-es fedélzeti rendszerei között a legfigyelemreméltóbb az új hatékony elektronikus architektúra, ami a korábbi sűrített levegő és hidraulikán alapuló részeket, elektromos kompresszorokkal és pumpákkal váltja le, valamint teljesen megszüntette a pneumatikus és hidraulikát néhány alrendszerben (pl hajtómű indító vagy fékek). A 787-es másik újdonsága az elektronikus szárnyfűtés, ami elektrotermikusan fűti a szárny felületét - ezzel váltották le a korábban megszokott forró levegővel fűtő rendszert.
- 2007 július 8. - A Boeing everetti gyárában bemutatják a gépet.
- 2009 december 15 - A B787-8-as (B 788) első repülése.
- 2011 - Az esztendő közepéig zajlottak a próbarepülések.
- 2011 augusztus - A gép megkapja a típusengedélyeket (FAA, EASA*).
- 2011 szeptember - Az All Nippon Airways átveszi az első B787-8 as gépet.
- 2013 szeptember - A hSzosszabb törzsű B787-9-es első repülése.
- 2014 július - Az Air New Zeland átveszi az első B787-9-es (B 789) gépet.
- 2018 január 22 - A leghosszabb törzsű B787-10-es első repülése.
878-8 787-9 787-10
Hossz (m): 57 63 68,3
Utasszám ( fő): 250-290 290-330 323
(3 osztályos elrendezésben)
Szárnyfesztávolság (m): 60 63 60,1
Magasság (m): 16,92 17
Törzsmagasság (m): 5,91
Törzsszélesség (m): 5,75
Kabinszélesség (m): 5.49
Szerkezeti tömeg (kg): 109 769 115 212 ............
Tankolható üzemanyag: 126 206 l (101 323kg) 138 700 l
Max felszálló tömeg(kg): 219 538 244 940 253 000
Utazósebesség: 0.85 Mach (903 km/h)
Max. sebesség: 0,89 Mach (945 km/h)
Hatótávolság (km): 14 200-15 200 14 800- 15 750 13 000
Repülési magasság (m): 13 106
Hajtóművek (2x): General Electric GEnx / Rolls-Royce Trent 1000
787-8 787-9
(forrrás: Wikipedia, Boeing.com, SeatGuru.com)
Kép: Air India Budapesten (hajtóműcsere 2015 január 31 - T2 kilátóterasz)