A MASZOVLET és MALÉV

NATO név: "Cab"

1936-ban írta alá a Szovjetunió a DC-3 polgári repülőgép Szovjetunió-béli gyártására vonatkozó szerződést a Douglas Aircraft-tal. A szovjet gyártási eljárások miatt 1.293 műszaki változtatást hajtottak végre az eredeti modellhez képest. A szovjet gépnek a Svetcov AS 621R csillagmotorja jóval kisebb teljesítményű volt, mint az amerikai DC-3 bármelyik változata. A PS-84 1940-ben állt az Aeroflott szolgálatába . A Li-2 végső változatának alvariánsai: Li-2P utasszállító. Li-2G polgári- és Li-2T katonai teherszállító, Li-2D ejtőernyős-szállítógép,Li-2R megfigyelőgép, Li-2PG változtatható célú szállítógép, Li-2DB nagy távolságú és Li-2V turbófeltöltős szállítógép. A gyártás során összesen mintegy 2.930 gép készült el és Lengyelországban és Kínában licenc-ben gyártották.

 

A II. Világháború végére polgári repülésünk teljesen megsemmisült. A MALERT egyetlen négyszemélyes, de használhatatlan géppel rendelkezett. A repülőterek, kiszolgáló berendezések romokban hevertek. 1946. március 29.-én államközi szerződéssel magalakult a MASZOVLET, még 1946 augusztusában megérkezett Budaörsre az első öt Li-2 típusú repülőgép és öt háromszemélyes Po-2 repülőgép. A gépekre ki kellett képezni aszemélyzetet mert teljesen ismeretlenek voltak hajózók számára. 1946. október 15-i kezdték meg a gépekkel a járatokat a MASZOVLET kötelékében. A gépek 21 fős utaslétszámmal közlekedtek. 1951-ben az egyik gépet teherszállítóvá alakították át. 1954. november 25.-én a MASZOVLET megszűnésével magalakuló MALÉV tovább használta a gépeket. 1957-ben az átszerveződő honvédség több Li-2 gépet adott át a MALÉV-nak, enyhítve az állandó géphiányt. A típust a MALÉV 1963-ig üzemeltette, összesen 25 db-ot.

 

Li-2P   --> polgári célokra készült.

 

HA-LIA  (1946-1961) 1961-12-31-Selejtezték

HA-LIB  (1946-1959) 1959-12-31-Selejtezték

HA-LIC  (1946-1961) 1961-03-29-Selejtezték

HA-LID  (1946-1961) 1961-12-31-Selejtezték, szétbontották.

HA-LIE  (1946-1960) 1960-Selejtezték

HA-LIF  (1947-1954) 1954-12-23-Csehszlovákiában, Polnánál összetört. 

HA-LIH  (1947-1959) 1959-12-31-Selejtezték.

HA-LII  (1948-1954) 1954.12.23. Benesovnál (Csehszlovákia) összetört, selejtezték.

HA-LIK  (1948-1949) 1949.11.14. Kővágószöllősnél lezuhant.

HA-LIL  (1948-1952)1952.10.02. Nyíregyházán lezuhant.

HA-LIM  (1952-1957) 1957.06.09. Ferihegyen összetört,

HA-LIN  (1957-1963) 1963.01.30. Selejtezték.

HA-LIO  (1957-1968) 1968.04.24. Szolnokon elégett.

HA-LIP  (1957-1964) 1964.05.20. Visszaadták a Légierőnek.

 

Li-2T  --> katonai, légierős célokra készült.

 

HA-LIG  (1947-1962) 1962 Selejtezték.

HA-LIQ  (1957-1964) 1964.05.20. Visszaadták a Légierőnek.

 

HA-LIR  (1957-1964) 1964.03.17. Selejtezték.

HA-LIS  (1957-1964) 1964.03.20. vagy 03.30. Selejtezték.

HA-LIT  (1957-1964) 1964.03.02. Selejtezték.

HA-LIU  (1958-1964) 1964.05.20. Visszaadták a Légierőnek.

HA-LIV  (1957-1966) 1966.08.18. Selejtezték.

HA-LIW  (1957-1965) 1965 Selejtezték.

HA-LIX  (1957- .....) 1973-ban kiállították Szolnokon, 1997-2001 között repülőképessé tették.

HA-LIZ  (1957-1964) 1964.05.20. Visszaadták a Légierőnek.

 

Minden, amit a Li-2-ről tudni lehet! ...>> (történetek, rajzok, fotók, műszaki adatok, festések, események, tévedések)

 
 
(forrás: Liszumov, wikipedia)
(fotópozíció: Ferihegy,"Skanzen")