Budapest, Ferihegy

 

Egy kis földrajz

 

A repülőtér domborzata egyenletesnek tekinthető, de az áramlások kialakításában nagy szerepet játszanak a helyi adottságok. A legmagasabb pont a 13L pályaküszöb 151 méteres tengerszint feletti magassággal. A repülőtér legmélyebben fekvő része a 31R földetérési pont, azaz a kettes pálya Vecsés felöli vége, amely 127 méteren helyezkedik el. Ez körülbelül 0,65%-os lejtőt jelent. Az egyes pálya végei között nincs ekkora szintbeli különbség, mindössze 10 centiméter. A 13R 136,6 méter magasan van a Balti alapszinthez képest, a 31L pályaküszöb pedig 136,7 méteren.

 

 

A Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtér (új nevén Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér)  Magyarország legnagyobb nemzetközi repülőtere. Nevét Mayerffy Xavér Ferencről, a környék egykori bérlőjéről kapta.

 

A terület 1723-tól a Grassalkovich család tulajdonában volt és a század végén itt bérelt mintegy 650 holdat egy gazdag budai serfőző, Mayerffy Xavér Ferenc. Róla nevezték el Ferihegynek a környéket, ami előbb Szontagh-, majd Podmaniczky-, végül pedig Vigyázó-birtok volt. 1928 után a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonába került, de a környékbeli gazdáknak is voltak itt földjeik.

 

A repülőtéren három terminál(T1, T2A, T2B), valamint két párhuzamos futópálya, valamint egy füves kényszerleszállósáv található (ÉNY/DK 130/310 fokos irányban).

A 13R/31L pálya  -  3010 méter hosszú és 45 méter széles, anyaga beton. (Ez a pálya a T1 terminál előtt található);

A 13L/31R pálya  -  3707 méter hosszú és 45 méter széles, anyaga beton. (Ez a pálya a T2-es terminál előtt fekszik);

A 13L/31R futópálya mellett található a 13/31 füves kényszerleszállósáv, mely 2000 méter hosszú és 100 méter széles.

  • A repülőtér forgalmi előterei és a kifutópályák között gurulóutak találhatóak, melyeket betűkkel jeleznek (A-Z)
  • Amikor egy gurulóút több részből áll a betűkhöz számok csatlakoznak (A1);
  • Ahol a gurulóút találkozik a kifutópályával úgynevezett várakozó pont van maghatározva (Holding point).
  • A felszállási irányt elsősorban a szélirány határozza meg.

 

 

 

T1 Terminál

 

 

Bezárt. 2012 nyaráig ez a terminál fogadta a fapados légitársaságok gépeit, ám a Malév összeomlása után sok minden átalakult ...az addig megszokottakhoz képest. Jelenleg  ide érkeznek a teherszállító gépek (Cargo) és néhány VIP gép is.

 
 
 

T2 terminál

 

Ide érkeznek a mentrend szerinti illetve charter járatok. 

Állóhelyek kiosztása:

Schengen zóna: 41-45-os utashíd, illetve 60-83-as állóhely

Schengeni zónán kívüli országokból érkezők: 31-39 es utashíd illetve 60-83-as állóhely

Itt épül az új utasmóló.

 

 

Nagyobb gépek (Boeing A330; Boeing 767, MD11("D" kategódiás gépek)) fogadására a 33, 34, 40-as (Utashidak/kapuk) alkalmasak. Airbus A330-as, vagy hasonlóan "E" kategóriás gépeket jelen pillanatba csak a 34-es híd tud fogani.

A kapukat csak nagyobb gépek tudják használni (Boeing, Airbus, Embraer170/190) A kisebb gépeket (légcsavarosok, Fokker, CRJ, Stb.) mindig állóhelyeken szolgálják ki. Hely hiányában természetesen nagy gépek is kerülhetnek állóheléyre.

Megemlíteném a B5-ös állóhelyet, mely az irányító torony mellett található. Többnyire itt parkol, várakozik( itt rakodják le/fel) az AN 124-es óriásgépet. A T2 teraszáról ide is kiváló rálátás nyílik!

 

 

GAT

 

Kis és magángépes terminál a T1 mellett. Itt a kisebb üzleti, illetve magángépek üzemeltetésével kapcsolatos feladatokat is ellátják.

Utashidak:

 

Összesen 9 db üzemel, emellett 45 állóhely várja a T1/T2A/T2B terminálon a repülőgépeket.