Fényjelzések

 

Kezdjük a repülőgéppel magával. Jobb szárnyvég: zöld fény, bal szárnyvég: vörös fény, hátul középen fehér fény. Ez utóbbi amúgy lehet a két szárnyvégen is a törzs helyett. Ezek a fények a hajózásban is használt fények átvételét jelentik. Annak idején, mikor valakinek eszébe jutott, hogy jó lenne a repülőgépeket is kivilágítani, a hajókon használt rendszer tűnt a legalkalmasabbnak.

A fények beállítása is hasonló, azaz, ha csak egy fehér fényt látunk, akkor a repülőgép pontosan előttünk repül, ha látjuk a zöldet és a vöröset, velünk szemben jön, és így tovább. A törzs tetején és alján villogó vörös fény az összeütközéseket hivatott megelőzni. A repülőgépnek is van fényszórója, ami segít a földi mozgásban és a végső egyenesen figyelmezteti a pályához a földön közeledő többi repülőgépet és földi járművet a hamarosan oda érő érkezőre. Ezeket a fényszórókat használják arra is, hogy jelezzék, a pálya végén álló repülőgép hamarosan megkezdi a felszállást.

Biztos feltűnt már, hogy egyes géptípusok, mikor közelednek a pályához, bekapcsolnak egy nagy intenzitású fehér villogó fényt is… Ez is az összeütközéseket hivatott megelőzni: mindenki félre az útból, jövünk.

Talán azt hinné az ember, túlzás mindez, de nem az. Európa repülőterein manapság napi átlagban több mint két eset fordul elő, amikor repülőgép vagy földi jármű engedély nélkül kerül a pályára és valós összeütközés veszélyt okoz! Szóval hadd villogjanak azok a fények!

Ne feledkezzünk meg a függőleges vezérsíkon lévő légitársasági jelzést megvilágító fényszórókról sem! Ezek reklámértékét nehéz megsaccolni, de szépnek szépek.

 

forrás: IHO.hu - Zerkowitz István