Kormányfelületek
Magán a gép súlyát hordozó fő szárnyon kívül a törzshöz még kétféle szárnyfelület szokott tartozni, a farokrésznél: a két vízszintes irányú stabilizátor és a függőleges irányú vezérsík. Másféle elrendezéssel is lehet találkozni, de ez a legjellegzetesebb.
A gép haladási irányát a géptest valamilyen elfordításával változtatják meg. Ehhez kormánylapokat mozdítanak el, amelyek a levegővel találkozva kisebb méretű eltérítő erőket hoznak létre.
A csűrőlapok (ailerons) a szárny kilépőélein vannak, egymással ellentétesen mozdulnak el, és a hossztengely körüli, orsózó elfordulást indítanak. A magassági kormánylapok (elevators) a stabilizátor kilépőélein vannak, és a vízszintes kereszttengely körüli bólintó vagy emelkedő elfordulást hozzák létre. Az oldalkormánylap (rudder) a vezérsík kilépőélén van, és a függőleges kereszttengely körüli elfordulást hozza létre. Minden ilyen erő a kormánylap kitérítésének mértékével arányos, és egymással kombinálva használják. A szabályszerű, az utasok számára alig észrevehető koordinált fordulóponthoz például mindhárom kormánylap összehangolt használatára szükség van.
A szárnyon lévő kormányfelületek
- Winglet(a törővégen): Csökkenti a törővégen keletkező turbulenciát, ezáltal a szárny légellenállását. Korszerű szállító repülőgépeken alkalmazzák, elsősorban nyilazott szárnyaknál.
- Kis sebességű csűrő (a kilépőélen)
- Nagy sebességű csűrő (a kilépőélen)
- Fékszárnyak mozgatómechanizmusa
- Krüger-lap(a belépőélen)
- Orrsegédszárny (a belépőélen)
- Háromszorosan réselt belső fékszárny (a kilépőélen)
- Háromszorosan réselt külső fékszárny (a kilépőélen)
- Áramlásrontó lemez (spoiler)
- Féklap (áramlásrontó lemez)
forrás: Wikipedia