ILS
Egy kis történelem
Ahogy egyre nőtt a repülési forgalom, úgy lett egyre szükségszerűbb egy berendezés, mely rossz időjárási körülmények közt is biztonságosan levezeti a gépet a kifutópályára. Az ILS rendszer tesztelése 1929-ben kezdődött el, az első "éles" bevetés majd' 10 év múlva történt meg, 1938 Január 26-án egy Boeing 247-D típusú gép szállt le hóviharban, Pittsburgh-ben. Később, a '70-es években elkezdődött a pontosabb MLS (Microwave Landing System - Mikrohullámú Leszállító Rendszer) kifejlesztése-tesztelése, de a GPS rohamos fejlődése, illetve a polgári felhasználás elterjedése miatt az MLS nem nyert igazán teret, de Angliában jelenleg is használják, többek közt a Heathrow reptéren. Az első MLS-el történő lészállást 2009 márciusában hajtották végre. A földi gurító rendszer (FAA Ground-Based Augmentation System (GBAS)) napjainkban kezd elterjedni, de még erősen tesztelési fázisban van. Jelenleg is folyik a rendszer engedélyeztetése és elfogadása.
Működési elv
Az ILS két fő részből áll: az iránysáv (localizer, LOC) és a siklópálya (glideslope, GS).
Iránysáv
A kifutópálya ellentétes végén, párban elhelyezett irányított antennasor. Az antennapárok 90 illetve 150 Hz-es modulációval sugározzák a jelet 108.10 MHz és 111.95 MHz közt. A két antenna a kifutópálya irányától eltérnek: a 90 Hz-es kicsit jobbra, a 150 Hz-es kicsit balra. Az antennák csak egy nagyon keskeny sávban sugároznak.
A repülőgép fedélzetén található műszer a 90 és a 150 Hz-es jel közti eltérést figyeli. Ha a repülőgép pont a kifutópálya középvonalán repül, a két jel modulációja azonos. Ha bármelyik irányba eltér, az adott jel modulációja nagyobb lesz és a műszer ezt jelzi a pilótának
Régebbi műszereken egy kis pálcikával jelölték, újabb gépeken a fedélzeti számítógép dolgozza fel, majd rajzolja ki. Az iránysávtól való eltérést a függőleges pálcika jobbra és balra mozdulásával jelzi. A pálcika helyzete soha nem a gép pozícióját mutatja, hanem az iránysáv helyzetét a géphez képest. Tehát amerre kitér a pálcika, arra-fele van az iránysáv - mi pedig az ellenkező irányba tértünk el.
Siklópálya
A kifutópálya mellett, a leszállási mezőben (touchdown zone - TDZ) találhatók az antennák. Hasonlóan az iránysáv antennáihoz, itt is irányított antennapárok vannak, szintén 90 illetve 150 Hz-es modulációval, csak itt a vivőfrekvencia 329.15 és 335 MHz közt van. A jelet a föld felett körülbelül 3 fokon sugározzák (vannak repterek ahol eltér a földrajzi viszonyok miatt) 1.4 fokos eltéréssel: 0.7 fokkal a 3 fok alatt, és 0.7 fokkal a 3 fok felett.
A repülőn található műszer siklópályát vevő része megegyezik az iránysáv vevőjével, egyedül a frekvenciában különböznek, amin a jeleket veszik. Az eltérést itt a műszeren egy vízszintes pálcika függőleges élmozdulása jelzi.
Azonosítás
Az ILS adók emellett - hasonlóan a VOR adókhoz - sugározzák saját Morze kódjukat is 1,020 Hz-en. Ha az adott ILS épp nem működik, a Morze kódjuk sem hallható - így bizonyosodhat meg a pilóta az ILS működéséről a megközelítés előtt.
forrás: x-plane.hu
ILS kategóriák
Category I (CAT I) – Precíziós megközelítés és leszállás 200 láb (61m) feletti elhatározási magassággal, nagyobb mint 800 m-es (2625 láb) látótávolsággal vagy a kifutópálya láthatósága 550 m-es (1804 láb) távolságban
Category II (CAT II) – Precíziós megközelítés és leszállás 200 láb (61m) és 100 láb (30m) közti elhatározási magassággal, és kifutópálya láthatósága több mint 300m (984 ft) A, B, C kategóriás gépek esetén, és több mint 350 m D kategóriás gépek esetén
Category III (CAT III):
Category III A – Precíziós megközelítés és leszállás:
a) elhatározási magasság 100 ft (30 m) alatt, vagy elhatározási magasság nélkül; és
b) a kifutó láthatósága minimum 200 m (656 láb)
Category III B – Precíziós megközelítés és leszállás:
a) elhatározási magasság 50 láb (15 m) alatt, vagy elhatározási magasság nélkül; és
b) a kifutó láthatósága 200 méter (656 láb) de nem kevesebb mint 75 méter (246 láb). Robotpilóta használata a gurulósebesség eléréséig. Amerikában az FAA szerinti CAT IIIB kifutó láthatósága minimum 150 láb lehet.
Category III C – Precíziós műszeres megközelítés és leszállás elhatározási magasság és kifutópálya vizuális kapcsolat nélkül. Ez a kategória jelenleg sehol nem használt a világon, mivel szükséges hozza a gurítás 0 látótávolság mellett is.
Forrás: x-plane.hu