HA-LHB
2013. szeptember 9-én napvilágot látott információ szerint a Malév egykori Boeing 767-23G tipusú repülőgépe (HA-LHB) értékesítésre került. Az új tulajdonos, a hasznosítható alkatrészeket kiszerelteti a gépből és értékesíti. A gép jelenleg nem repülőképes, üzembeállítása nagyon költséges lenne. Néhány részegysége, (hajtóművek, a segédhajtómű, a hidraulika, a műszerek, a fékszárnyak, a kormányszervek és egyéb alkatrészek) azonban jelentős értéket képvisel az alaktrészpiacon. Remélhetőleg a tulajdonossal meg tudnak az illetékesek állapodni abban, hogy az értéktelennek számító orr-részt illetve a függőleges vezérsíkot méltó módon ki lehessen állítani, hogy ezzel is méltó módon állítsunk emléket a múlt egy dicső időszakának.
2013
Szepember 11. - Hajtóművek nélkül áll a gép a műszaki előtérben;
Szeptember 13. - A hangárban van a gép, furcsa érzés nem látni az előtérben;
Október 08 - Vélhetően még mindig a hangárban áll a gép;
Október 15 - LHB-t kivontatták a hangár elé...még gurulóképes, de hamarosan átvontatják az irányítótorony mellé;
Október 31. Kivontatják a műszíki előtér elöl a 31L mellett lévő külső állóhelyre, mely jól fotózható.
November 8. Utolsó útját tette meg még a gép a mai napon. A szakemberek átvontatták az irányítótorony mellé. Hátralévő életét már itt fogja tölteni.
2014 január. Kiszerelt futóművekkel, alátámasztott szárnyakkal, a hasán, "pihen a füvön", s az enyészet prédájává válik!
A gép története:
Az egykori magyar nemzeti légitársaság második Boeing 767-23G(ER) tipusú repülőgépe, a Malév igényeire szabva érkezik kétosztályos székezéssel (C24, Y164), General Electric GE CF6-80 C2B4FA hajtóművekkel. A gép egyik általam ismert specialitása, hogy a viszonylag rövidebb (pl. Japán) pályákra is biztonsággal le tud(ott) szállni. Az érkezését követően beindulnak a menetrendszerinti hosszútávú járatok.
Az első repülését 1993. február 25-én teljesíti.
Gyári száma:27049.
A gyári lajstroma: N60668.
A Malév 1993. április 30-án veszi át.
Első menetrendszerinti útját Budapest - Róma - New York(Newark) útvonalon teljesíti.
Utolsó útjáról két információt találtam:
I. Budapest - New York(JFK) - Budapest (MA090/091) járata 2008. október 26. A gép reggel 8 óra előtt landolt Ferihegyen KIFOGÁSTALAN állapotban! A hajtóműveket Bátori László oktató kapitány, 08:02kor állította le a 34-es állóhelyen.
II. A legutolsó útja: 2008. október 27. " Budapest -London Gatwick -Budapest"
Amerre járt:
Amerika: New York - John F. Kennedy (JFK), Everett - Paine Field (PAE)(2003-05-..), Toronto - Lester B. Pearson Int. Airport (YYZ), Montreal - Pierre Elliot Trudeau Int. Airport (YUL);
Ázsia:: Bangkok - Don Muang (DMK) Airport, Bangkok - Suvarnabhumi Airport (BKK)(Oman Air festéssel is járt ott);
Európa: Helsinki - Vantaa (HEL), London - Gatwick (LGW), Varsó - Okecie (WAW), Amsterdam - Schiphol (AMS), Frankfurt am Main (FRA), Corfu (CFU), Malaga (AGP), Berlin - Tegel (TXL), Teneriffe Sur Airport (TFS), Koppenhága (CPH).
A gép 2007. november 14 és 2008. május 16-a között bérbe volt adva (emlékeim szerint személyzettel együtt) az Oman Air-nek.
2008 óta az Aeroplex hangár műszíki előterében "pihen" sorsára várva, temérdeknyi jelzáloggal a "szárnyain".
(fotópozíció: Patakpart)
(forrás: planetspotters.net,airliners.net, Jetphotos.net, airportal.hu)