A MALÉV IL-18-as repülőgépei
NATO név: "Coot"
Szovjet gyártmányú, közép hatótávolságú, alsószárnyú, légcsavaros gázturbinás utasszállító-repülőgép. A prototípus 1957. július 4.-én repült először. Az Aeroflot-nál 1959. április 20.-án állították forgalomba. A típust 1958-ban a brüsszeli világkiállításon aranyéremmel tüntették ki, és 1958-1960 között számos sebességi és magassági rekordot repült. A törzs fém-felhéj szerkezetű. Személyzete 5 fő, az utaslétszám 65-122 fő. Az utasfülke háromrészes, túlnyomásos, légkondicionált. Utasülések: egymás mellett 3+2 elrendezésben. A szárny fémépítésű, három főtartós. Futóműve hárompontos, behúzható, orrkerekes. A hajtómű négy db Ivchenko AI-20K vagy AI-20 M típusú légcsavaros gázturbina, egyenként 2490 vagy 3125 kW teljesítménnyel. Típusváltozatok: A, B, D, E, gyártási darabszám 700 db. Az AEROFLOT, Balkan, CAAC, CSA, Cubana, Interflug, LOT, MALÉV, Tarom és néhány afrikai, ázsiai ország üzemeltette. (fotópozíció: Ferihegy,"Skanzen")
1960-ban a MALÉV megkapta első Il-18-as típusú gépeit. Az új gépek nagy előrelépést jelentettek a MALÉV számára. Alapjában véve mégis elhibázott döntés volt az Il-18-asok beszerzése, mivel ekkoriban már a sokkal korszerűbb sugárhajtású repülőgépek jelentették a valódi haladást. A MALÉV nagyarányú járatbővítésbe kezdett az új gépekkel. 1963-ig a MALÉV fokozatosan kiselejtezte Li-2 repülőgépeit, és a vidéki repülőterek többsége nem volt alkalmas a nagyobb Il-14 gépek fogadására. Ezért a külföldi járatok számának növekedésével, lassan elhalt a belföldi forgalom. 1969-ben megszűnt a belföldi légi forgalom, és csak rendszerváltást követően (1992 nyarán) éledt részben újjá. Idővel az Il-18-asok is „elkoptak” és kikerültek az utasforgalomból. A leselejtezés előtt a MALÉV AIR CARGO szolgálatában álltak. A gép nem volt túl sikeres, a 8 gépes gépparkból 4 semmisült meg balesetben, ebből 3 súlyos légikatasztrófában.
IL-18V
(Szabványos Aeroflot változat, 90-100 férőhely, 4x Ivchenko AI-20K hajtómű.)
HA-MOA - 1960. április 1-től 1987. február 19-ig 37197 órát repült.Üzemidő elérése miatt kivonták a forgalomból. Jelenleg a Ferihegyen "pihen" a Repülő Múzeumban. Gyári száma: 180001903
HA-MOC - 1961. március 7-én érkezett Ferihegyre 1971. augusztus 28-án Koppenhága közelében a tengerbe zuhant. 13150 órát repült a katasztrófáig. Gyári száma: 181002903
HA-MOD - 1960. május 24-én érkezett a Malév flottájába. 1962. november 23-án Párizs Le Bourget repülőtere közelében lezuhant. Mindössze 2363 órát töltött a levegőben. Gyári száma: 180002002
HA-MOE* - 1962. december 28-tól 1987. március 19-ig 36551 órát repült. Az üzemidő elérése után kivonták a forgalomból. Jelenleg Szolnokon áll a bezárt Repülő Múzeumban. Gyári száma: 182005505
HA-MOF - 1963. július 17-én érkezett a Malév flottájába. 1977. november .23-án Bukarestben földi sérülést szerzett, leselejtezték. A selejtezésig 21717 órát repült. Gyári száma: 183003601
HA-MOG - 1964. március 28-tól 1988. október 14-ig 36558 órát repült Az üzemidő elérése után kivonták a forgalomból. Jelenleg Ferihegyen "állomásozik" a Repülő Múzeumban. Gyári száma: 184007103
HA-MOH - 1964. április 4-én érkezett Ferihegyre. 1975.01.15-én lezuhant Ferihegyen. A katasztrófáig 15986 órát repült. Gyári száma: 184007104
IL-18D
(Nagyobb üzemanyagtartály, 4x Ivchenko AI-20M hajtómű (4250LE))
HA-MOI - (1967. június 22-től 1989. január 26-ig 35083 órát töltött a levegőben. Az üzemidő elérése után kivonták a forgalomból. Hosszabb ideig Abdán, egy étterem része volt. Hamarosan a Kassai Repülőmúzeumba kerül, ahol felújítják.
(forrás: Liszumov, IHO.hu)
Frissítve:2014-01-26