A Malév Yak-40-es repülőgépei

NATO név: "Codling

 

Három sugárhajtóműves, rövid hatótávolságú szállító és többfeladatú repülőgép. A Yakovlev-tervezőiroda a Li-2 utasszállító gépek leváltására, füves repülőtereken való üzemelésre tervezte. A prototípus 1966. október 21.-én repült először , az Aeroflot keretében 1968. szeptember 30.-án került sor az első utasszállításra Yak-40–nel. A Yak-40 ezután a SZU 800 km-nél rövidebb útvonalain a legszélesebb körben alkalmazott géppé vált. A gyártás során több mint 800 Jak-40 épült. A gépet alkalmazták Afganisztánban, Bulgáriában, Csehszlovákiában, Franciaországban, NSZK-ban, Lengyelországban, Jugoszláviában, Magyarországon. Ezeken kívül több országban alkalmazták a típust katonai célokra is.

 

  Magyarországon a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) a földi radarberendezések kalibráláshoz alkalmazott egy Yak-40 gépet 1975-től. 

 

Yak-40

HA-LJF - (1999-1999) - Eladták

HA-LJG - (2001-2001) - Eladták

 

Yak-40E

HA-YLR - (1975-2000) - Kiállítva Ferihegyen

HA-LJA - (1991-1998) - Eladták

HA-LJC - (1992-1997) - Eladták

 

Yak-40K 

HA-LJB - (1991-1998) - Eladták

 

(forrás:Liszumov

(fotópozíció: Ferihegy,"Skanzen")