A Malév IL-14-es repülőgépei

NATO név: "Crate"

 Szovjet gyártmányú, rövid hatótávolságú, alsószárnyas, dugattyús motoros utasszállító repülőgép. 1950. szeptember 20.-án tette meg próbarepülését az IL-14 típusú repülőgép, amely az Il-12-esnek volt továbbfejlesztett változata. Modernizálták a hajtóművet –a gép már egy hajtóművel is biztosan tudott repülni- új jégtelenítő rendszert és számos aerodinamikai módosítást hajtottak végre. Az Il-14-es megnagyobbított változata, az Il-14 M 1955-ben jelent meg az Aeroflot vonalain. A gép személyzete 5 fő, és e mellett 18-36 fő utast tudott szállítani. A gép két AS-82T típusú kétsoros csillagmotort kapott, egyenként 1397 kW teljesítménnyel.  A repülőgépet a Csehszlovák Avia gyár Avia-14 jellel (120 db), az NDK-beli Dresdner Flugzeugbau  Il-14-es változatlan jellel (80 db) licencben gyártotta. Az eredeti típusból a SZU 30., 36. számú repülőgépgyáraiban 700 darabot gyártottak. Típusváltozatai P, M, T,DSuper Avia 14, Avia 14 FG, Polar (sítalpakkal szerelt). Az Il-14-es számos országban, így hazánkban is repült.

1957-ben érkeztek meg a MALÉV-hez az első Il-14 típusú repülőgépek (HA-MAA, -MAB, -MAC). A nagyobb hatótávolság újabb célállomásokat eredményezett. A gépek 400 km/h utazósebessége, 32 fősutaskapacitása és 1000 km-es hatótávolsága  lényeges változást jelentett. A MALÉV összesen 10 darabot üzemeltetett a típus két változatából. Az 1957-ben átvett gépek Il-14M típusú Szovjet gyártmányok voltak, míg többi az NDK gyártású Il-14P típushoz tartoztak. 1968-ban a MALÉV Il-14 repülőgépeit az Aeroflot visszavásárolta. A nálunk maradt utolsó HA-MAB jelű gépet egy tűzoltó gyakorlat során elégették, így még egy múzeumi példány sem maradt a gépből hazánkban. Később a honvédség kért, és kapott egy Il-14P példányt a Német Demokratikus Köztársaságtól, amit Szolnokon állítottak ki. A Közlekedési Múzeum a szovjet Déli Hadseregcsoporttól kapott ajándékba egy Il-14-est. (Tehát a kiállított gép nem volt MALÉV szolgálatban) Összes MALÉV üzemeltetett darabszám 1957-1969 között 10db.

 

IL-14M

 

HA-MAA  (1957-1969) - Eladták

HA-MAB  (1957-1969) - Tűzoló gyakorlaton elégették

HA-MAC  (1957-1970) - Eladták

 

IL14P

 

HA-MAD  (1958-1968) - Eladták

HA-MAE  (1958-1970) - Eladták

HA-MAF  (1958-1968) - Eladták

HA-MAG  (1957-1978) - Eladták

HA-MAH  (1958-1964) - Elégett

HA-MAI  (1968-1968) - Eladták

HA-MAK  (1960-1961) - Ex -HA-VLG

HA-MAA  (1956-1978) - 1960-61ben HA-MAK

 

 

(forrás: Liszumov, wikipedia)


(fotópozíció: Ferihegy,"Skanzen")