Sólyom hírek összefoglalója
2013-09-12
Hogy lehet milliomos valaki a légiközlekedésben? - tette fel a kérdést Győri Gyula, a Nemzeti Közelekedési Hatóság (NKH) elnöke egy csütörtöki sajtóbeszélgetésen. A válasz: ha milliárdosként vág bele. A humoros felütéssel a szakember arra utalt, hogy ebben az ágazatban óriási a tőkeerő, és igen nagy a kudarc esélye.
Első pillanatra furcsának tűnhet, miért foglalkozik egy hatóság egy cég megtérülési számításaival, de a légi közlekedés ebből a szempontból is speciális: az összes engedély kiadása előtt ugyanis az NKH-nak az üzleti terv realitásáról és a legalább fél évre elegendő finanszírozás meglétéről is meg kell győződnie. Márpedig itt hatalmas összegekről van szó: Győri Gyula szerint egy Malév-szintű (20-25 gépes) légitársaság indítása 50-80 milliárd forint. A Sólyom viszont négyéves távlatban már kétszer ekkora flottát akar építeni a társaság vezetőinek korábbi nyilatkozatai szerint.
Komoly késés
Ezeket azonban érdemes óvatosan kezelni, ezt többször is egyértelművé tette az NKH elnöke. Példa erre, hogy bár a Sólyom kommunikációjának megfelelően valóban beadott egy engedélykérelmet május végén, ez azonban erősen hiányos volt. Olyan dokumentumcsomagot, amely már érdemi munka alapja lehet, csak július közepére prezentált a társaság. A sokat emlegetett 90 napos határidő pedig annyiszor újraindul, ahányszor hiánypótlásra van szükség. Márpedig jelenleg mindhárom főbb engedélytípus esetében ez a helyzet.
Győri Gyula szavaiból - minden részlet ismertetése nélkül is - egyértelművé vált, hogy a Sólyom biztosan nem fog chartergépeket indítani ebben a hónapban, és a menetrend szerinti közlekedés sem kezdődik el október elején. Valójában még ahhoz is óriási bravúr kellene, hogy erre még ebben az évben sor kerüljön.
Három közepes méretű asztalon fél méter magas lenne kinyomtatva az a dokumentumtömeg, amely egy légitársaság indulásához szükséges - vázolta a feladat összetettségét Győri.
Európai érdeklődés
Az NKH elnöke hangsúlyozta, hogy ez nem az ő kekeckedésük miatt van; már csak az állás nélküli hazai pilóták és légiutas-kísérők miatt is szereték, ha a Wizz Air mellett még egy magyar légitársaság működne. Ezért mindent megtesznek, hogy minél hamarabb véget érhessen az engedélyezési folyamat. Ám már csak azért sem siethetnek a szabályosnál jobban, mert a Sólyom júliusi, nemzetközi sajtótájékoztatója után az Európai Bizottság folyamatos tájékozatást kért a Sólyommal kapcsolatos hatósági ügyekről.
Ha megvannak a magyar hatósági engedélyek, utána a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetségnél (IATA) meg kell igényelni a szükséges kódot, és csak ennek birtokában kezdődhet a jegyértékesítés. Ez alapján tehát egyáltalán nem valószínű, hogy még az idén menetrend szerinti utasokat szállíthat a társaság.
(forrás: figyelőonline)
2013-09-05
Míg Európában néhány légitársaság - a fapados szegmensben például a Ryanair és a Wizz Air - marketingháborút vív annak kapcsán, kié a legfiatalabb, legkorszerűbb repülőgéppark, 17,2 éves átlagéletkorú flottájával az amerikai Delta Air Lines aligha nevezhetne be ebbe a versenybe.
Nem is forgatnak ilyesmit a fejükben a társaság vezetői, akik szinte sportot űznek abból, hogy szembemennek az ágazati trendekkel. Ráadásul eredményesen, így ha Vágó József, az alakulófélben lévő Sólyom Airways ügyvezetőjének szekrénye (vagy merevlemeze) valóban több tízezer oldalnyi tanulmányt rejt, abban biztosan jelentős rész foglalkozik a Delta működéséből levonható tanulságokkal.A legfeltűnőbb jellegzetesség a Delta működésében az idősebb gépek megbecsülése, például 17 DC-9-est üzemeltet, amelyek átlagéletkora 35 év, ezek a legidősebb gépek az amerikai polgári repülésben. Az Egyesült Államok második legnagyobb légicége beszerzéseinél sem az újdonság varázsát keresi: 2010-ben 49 MD-90-est vásárolt össze versenytársaitól.A The Wall Street Journal tavalyi cikke szerint az atlantai cég úgy számol, hogy ezeket - a magasabb üzemanyag- és karbantartási költségek ellenére - 10 százalékkal olcsóbban tudja üzemeltetni, mint ha új Boeing 737-eseket venne. A számítást persze felboríthatja a kerozin árának emelkedése, összességében azonban eddig bejött a Delta számára a régi típusokra alapozott stratégia.Ennek keretében a használt gépek beszerzése révén megtakarított forrásait adóssága csökkentésére, valamint az utasok kényelmét szolgáló beruházásokra fordítja. Pénzügyileg olyan jól teljesít a csődvédelemből csak 2007-ben kikerült cég, hogy ebben a hónapban egymilliárd dolláros osztalékot fizet részvényeseinek, első alkalommal az utóbbi tíz évben.Az árcédulát tartja szem előtt a Delta akkor is, ha néhanapján új gépeket vesz. Két éve száz darabot rendelt a Boeing 737-900-asból, de nem az új, 2017-től érkező, alacsonyabb fogyasztású változatból, hanem a jelenlegi szériából. Ez ugyanis a gyártási ciklusa vége felé jár, így olcsóbb.Ezek persze így sem túl közeli rokonai azoknak a 18-22 év közötti Boeing 737-500-asoknak, amelyekkel megkezdi tevékenységét a Sólyom Airways. Mivel általános megítélés szerint az utóbbi altípust szinte lehetetlen a mai kor hatékonysági követelményeinek megfelelően üzemeltetni, a legtöbb társaság igyekszik tőle megszabadulni. Éppen ezért minden bizonnyal valóban igen kedvező feltételekkel vehette lízingbe a Sólyom a hat repülőt. Bár sokan megkérdőjelezték, a Delta példája azért mutatja, hogy lehet ebben üzleti racionalitás.
(figyeló online)
2013-09-01
A légitársaság közleménye szerint szeptember hónapban megérkezik mind a hat 737-500-as Boeing Ferihegyre. Az ünnepélyes keretek között megérkező "Álmos vezér" most Bournemouthban pihen, mert itt ingyen parkolhat. Néhány nap múlva egy vezértársával együtt tér majd haza, és belekezd a menetrendszerinti járatok beindításáig a charterezésbe.
A társaság hetedik gépe már nagyobb lesz, egy Boeing 737-300-as. Ezzel a típussal már 150 főt tudnak majd utaztatni. A Sólyom már tárgyal új gépekről is. 18 Airbust fognak lízingelni, abból 4 darab már 320-as lesz, tehát akár 180 fős. Év végére megérkezik az első széles törzsű repülőgép (Atilla névre keresztelve), amellyel már hosszú távot tudunak majd repülni. A légitársaság kizárólag magyar személyzettel fog repülni!
A repülőtéren komoly fejlesztések várhatóak. Amennyiben minden a tervek szerint alakul, új hangár épülhet a "nagyvasaknak". Bővítésre szorul a terminál, azaz az eredetileg tervezett mólórendszert, és az épületnyúlványokat is meg fogják építeni (mely a Malév csődje miatt nem épült meg a SkyCourt építésekor).
A jegyértékesítés abban a percben indul, amint megérkeznek a szükséges engedélyek. Annyi információ már kiszivárgott, hogy az egykori Malév úthálózatán szeretnének elsőként repül. London esetében a "London City" repülőtér került megnevezésre, melynek kifutópályája 1508 méter hosszú. Erre a repülőtérre középhatótávolságú gépek tudnak csak leszállni ( ATR42/72 ; BAe 146 ; DHC Dash 8 ; Embraer 135/170/190 , Dornier-328 és tudomásom szerint Airbus A318 . Tehát valószínű, hogy a 18 darab Airbusban lesz A318-as is, mely olyan gép, ami erre a repülőtérre le tud szállni.
2013-09-01
A légitársaság közleménye szerint szeptember hónapban megérkezik mind a hat 737-500-as Boeing Ferihegyre. Az ünnepélyes keretek között megérkező "Álmos vezér" most Bournemouthban pihen, mert itt ingyen parkolhat. Néhány nap múlva egy vezértársával együtt tér majd haza, és belekezd a menetrendszerinti járatok beindításáig a charterezésbe.
A társaság hetedik gépe már nagyobb lesz, egy Boeing 737-300-as. Ezzel a típussal már 150 főt tudnak majd utaztatni. A Sólyom már tárgyal új gépekről is. 18 Airbust fognak lízingelni, abból 4 darab már 320-as lesz, tehát akár 180 fős. Év végére megérkezik az első széles törzsű repülőgép (Atilla névre keresztelve), amellyel már hosszú távot tudunak majd repülni. A légitársaság kizárólag magyar személyzettel fog repülni!
A repülőtéren komoly fejlesztések várhatóak. Amennyiben minden a tervek szerint alakul, új hangár épülhet a "nagyvasaknak". Bővítésre szorul a terminál, azaz az eredetileg tervezett mólórendszert, és az épületnyúlványokat is meg fogják építeni (mely a Malév csődje miatt nem épült meg a SkyCourt építésekor).
A jegyértékesítés abban a percben indul, amint megérkeznek a szükséges engedélyek. Annyi információ már kiszivárgott, hogy az egykori Malév úthálózatán szeretnének elsőként repül. London esetében a "London City" repülőtér került megnevezésre, melynek kifutópályája 1508 méter hosszú. Erre a repülőtérre középhatótávolságú gépek tudnak csak leszállni ( ATR42/72 ; BAe 146 ; DHC Dash 8 ; Embraer 135/170/190 , Dornier-328 és tudomásom szerint Airbus A318 . Tehát valószínű, hogy a 18 darab Airbusban lesz A318-as is, mely olyan gép, ami erre a repülőtérre le tud szállni.