2014
Új hangár épül a Wizz Airnek Budapesten
2014. június 24.
A Wizz Air egy éven belül új karbantartó hangárt vehet birtokba a Budapest Airport és a Wizz Air ma aláírt megállapodása értelmében. Az új, 15 évre szóló bérleti szerződés aláírását a Wizz Air magyarországi működésének 10. évfordulójára időzítették, azt követően, hogy a légitársaság megkezdte nyolcadik repülőgépe üzemeltetését budapesti bázisán.
Az új karbantartó-javító hangár kizárólag a Wizz Air gépei számára épül meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren a Budapest Airport vezérigazgatója, Jost Lammers és a Wizz Air vezérigazgatója, Váradi József által ma aláírt megállapodás szerint. A Budapest Airport jövő nyárra építi fel az új létesítményt, amelyet a Wizz Air 15 éves időtartamra bérel. A Budapest Airport vonatkozó beruházása meghaladja a 3 millió eurós (kb. 900 millió forintos) összeget; a tervek szerint a repülőtér-üzemeltető 2015 augusztusában adja át a Wizz Airnek az új létesítményt.
A közvetlenül a műszaki előtérre nyíló új hangár a Lufthansa Technik és az Aeroplex által üzemeltetett meglévő karbantartó hangárok között épül fel. A mintegy 2000 négyzetméteres csarnokot egyidőben egy repülőgép veheti igénybe, így az új, sharklettel szerelt Airbus A 321 Neo típusú repülőgépek is, amelyek az elkövetkezendő években a Wizz flottájában is megjelenhetnek.
A hangár bérleti szerződésének aláírását úgy ütemezték, hogy a Wizz Air budapesti működésének tizedik évfordulójára essen. 2004. június 24-én szállt fel ugyanis Budapesten az első London-Luton felé tartó Wizz Air járat. Azóta a Wizz Air folyamatosan bővítette budapesti működését, és ma már 35 desztinációra repül a magyar fővárosból. A növekedést elősegítendő a Wizz Air nemrégiben telepítette Budapestre a nyolcadik repülőgépét: múlt héten indította el a Budapest-Alicante járatot. A várakozások szerint a Wizz Air idén a budapesti viszonylatban már több mint 2 millió utast szállít.
„Büszkék vagyunk rá, hogy a Wizz Air a Budapest Airport légitársasági partnere, és nagyra értékeljük növekedési potenciálját a magyar piacon,” mondta Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója. Hozzátette, „A hangár bérleti szerződés aláírásával a mai napon újabb lépést tettünk a Wizz Air budapesti jelenlétének további erősítése felé. Adminisztrációs központjuk, forgalmi részlegük, crew centerük, szimulátoruk és oktatási központjuk már a mi repülőterünkön működik. Beruházásunk annak a jele, hogy elkötelezettek vagyunk a további növekedés, a további munkahelyteremtés iránt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Az új hangár lehetővé teszi, hogy a Wizz Air működése még olajozottabb legyen, képessé téve a légitársaságot arra, hogy magas színvonalú repülőgép-karbantartási tevékenységet is végezhessen / végeztethessen Budapesten a rutin-ellenőrzésektől egészen a nagyjavításokig.”
A Wizz Air vezérigazgatója, Váradi Jόzsef elmondta, „A mai nap emlékezetes mérföldkő társaságunk életében, hiszen gyökereink Magyarországon vannak, és több mint 500 magyar munkavállalót foglalkoztatunk. Az elmúlt 10 év során kiérdemeltük a magyar utazóközönség bizalmát és lojalitását, és a továbbiakban is igyekszünk részükre alacsony jegyárak mellett kiváló szolgáltatást nyújtani. Új hangárunk megnyitása a terv szerint 2015-ben magasan képzett magyar légiközlekedési szakembereknek biztosít itthoni álláslehetőséget.”
-lhbp.hu -
Határidőre elkészült a futópályák felújítása
2014. május 28.
Az elmúlt két hét mostoha időjárása ellenére a kitűzött szoros határidőre elkészült a Budapest Airport mind a két ferihegyi futópálya felületének karbantartásával. Tegnap este 18.00 órától ismét két futópályás üzemmódban dolgozik a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér és műszaki szempontból minden adott a nyári repülési csúcsforgalom kiszolgálására.
A két futópálya felújítása nem kevesebb, mint 2 millió euróba, azaz mintegy 620 millió forintba került. Március 26. óta folyamatosan, először a hosszabb, 2. futópályán, majd május elejétől a rövidebb, régi 1. futópályán zajlott a karbantartás. A két futópálya együttes betonfelülete nem kevesebb, mint 300 000 négyzetméter, ami 42 futballpálya méretének felel meg. A pályakarbantartással egy időben a kapcsolódó gurulóutak hibáit is kijavították, kicserélték a betonba süllyesztett pályafényeket és szegélylámpákat, ahol szükséges volt, elvégezték a vízelvezető csatornák karbantartását és tisztítását is.
A repülőtéri futópályák betonjával szemben rendkívül magasak a műszaki és biztonsági követelmények. A betonnak ki kell állnia a fel- és leszálló repülőgépek okozta hatalmas terhelést, ki kell bírnia a hatalmas hőingadozást (télen akár -20 fok, nyáron akár + 55 fok) és mindehhez mentesnek kell mindenfajta repedésektől. Ez utóbbi azért fontos, mert a letört apró betondarabokat beszippanthatja a repülőgépek hajtóműve és abban súlyos károkat okozhat a törmelék. Éppen ezért több ezer apró repedés, egyenetlenséget javítottak ki pályakarbantartást végző német-osztrák-lengyel-szlovák OAT konzorcium szakemberei, több, mit hatezer négyzetméteren fektettek le új aszfaltot a Strabag dolgozói és több száz acélburkolatú, prizmás pályafényt cseréltek ki a Budapest Airport Műszaki Központ navigációs részlegének munkatársai.
"Tudtuk, hogy nagyon kemény feltételekkel, nagyon szűk határidőkkel terveztük a futópálya karbantartást, de a hajnali fagyok miatt március előtt nem kezdhettünk, a nyári csúcsforgalom miatt viszont későbbre meg nem tolhattuk a munkák elvégzését" - mondta Stephan Schattney, a Budapest Airport Műszaki Központjának igazgatója. Hozzátette: "Büszkén jelenthetem ki, hogy példaszerű együttműködésben dolgoztak a partnereink és tegnap a légügyi hatóság mindenre kiterjedő átvételi eljárásán is elismeréssel szóltak az elvégzett munka minőségéről. Műszaki szempontból mindkét futópályánk kiváló állapotban várja a nyári utazási szezon kezdetét, amikor a szokásosnál kétszer-háromszor annyi repülőgép száll fel és le, mint télen."
A Budapest Airport az elmúlt hét évben már több mint 320 millió eurót, azaz 100 milliárd forintnál is többet fektetett be a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér fejlesztésébe és modernizálásába. A fejlesztések legfontosabb eleme, a 2. Terminál központi csarnoka, a SkyCourt mintegy 100 millió euróból, azaz mintegy 31 milliárd forintos beruházásból valósult meg. A Budapest Airport a jövőben évente mintegy 15 millió eurónyi, azaz 4,5 milliárd forintos fejlesztéseket tervez a repülőtéren. A mostani pályafelújítás várható hatásairól a Budapest Airport tájékoztatta a repülőtér szomszédságában fekvő fővárosi kerületek és szomszédos települések önkormányzatait, civil szervezeteit és lakosságát is.
- lhbp.hu -
Jól vizsgázott a vasúti kerozin-szállítás
2014. május 21.
A Budapest Airport a repülőtér kerozin-beszállítójával, a MOL Zrt.vel, a Rail Cargo Hungaria Zrt.-vel és a MÁV-al közösen sikeresen tesztelte a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér új, vasúti üzemanyag-ellátási infrastruktúráját. Az első, 9 tartályvagonból álló szerelvény mintegy 500 tonna Jet A-1 típusú repülőgép-üzemanyagot szállított a repülőtér területén a közelmúltban megépített vasúti lefejtő állomásra.
Csaknem egy évtizedet követően ismét üzemképes iparvágány köti össze a Liszt Ferenc Repülőteret a magyarországi vasútrendszerrel. Tegnap este az első, 9 üzemanyag-tartálykocsiból álló szerelvény a C porta közelében begurult a repülőtér területére a helyi vasútvonalról leágazó iparvágányon. Erre legutóbb az ezredforduló táján volt példa, amikor még fűtőolaj-szállítmányok érkeztek a repülőtérre vasúton. Ezúttal a szerelvény repülőgép-üzemanyagot szállított a MOL százhalombattai finomítójából. A Budapest Airport az elmúlt hónapokban felújíttatta a mintegy 2 kilométer hosszúságú repülőtéri iparvágányt, amely immáron a Vamag-Elit Kft. által újonnan megépített vasúti üzemanyag-lefejtő állomáshoz vezet.
A Budapest Airport üzemanyag-kiszolgáló leányvállalata, a lefejtő-állomást üzemeltető RÜK Kft. szakembereinek, illetve a vasúti társaságok munkavállalóinak hathatós támogatásával először 6 tartálykocsiból az üzemanyagot még az este folyamán sikeresen átfejtették, a maradékot pedig ma hajnalban fejtették át. A repülőtér területén két hatalmas, egyenként mintegy 4000 tonna kapacitású üzemanyagtartály található, ezekben a légi járművekbe szánt kerozint tárolják. A RÜK Kft. üzemanyagtelepe akár két hétre is elegendő mennyiségű sugárhajtómű tüzelőanyag tárolására képes. A kerozin általában csővezetéken érkezik a százhalombattai MOL-finomítóból a repülőtérre.
"600.000 eurós (mintegy 180 millió forintos) beruházás révén építtettük meg az új vasúti lefejtő-állomást, illetve felújítottuk a repülőtéri iparvágányt és a kapcsolódó berendezéseket. A beruházás célja, hogy növeljük a repülőtér üzemanyag-ellátásának biztonságát" - nyilatkozta Jost Lammers. A Budapest Airport vezérigazgatója hozzátette: "A repülőtér üzemanyag-ellátása általában a százhalombattai finomítótól a repülőtérig lefektetett üzemanyag-vezetéken történik. Ez hatékony, jól működő megoldás. Nekünk azonban minden lehetőségre, sőt, a nehezen elképzelhető eshetőségekre is fel kell készülnünk. Ezért fontos volt számunkra, hogy legyen egy másik, független üzemanyag-ellátási útvonalunk is. A tesztüzem rendben zajlott, az új infrastruktúra kiválóan működik. Ezáltal újabb fontos lépést tettünk a repülőtér biztonságosabb működtetése érdekében."
- lhbp.hu -
620 milliós futópálya felújítás a Budapest Airportnál
A Budapest Airport két párhuzamos futópályát üzemeltet (3,7 és 3 km hosszúságúak) amelyek között középen helyezkedik el a repülőtér 2-es terminálja. A két futópálya együttes betonfelülete meghaladja a 300.000 négyzetmétert, ami több mint 42 futballpálya területe. A karbantartás során a betonfelület és a közte lévő dilatációs hézagok legkisebb hibáit is ki kell javítani, mert bármilyen kis méretű törmelék is súlyos hibát okozhat, ha azt beszippantja egy repülőgép hajtóműve. Emiatt az építőknek szinte ping-pong asztal simaságú betont kell visszaadniuk a forgalomnak. A repülőtéri beton különleges minőségű anyag, hiszen ki kell bírnia egy akár 400 tonnás, 250 km/h sebességgel leszálló óriásgép földet érésekor keletkező terhelést is. A Budapest Airport úgy időzítette a munkálatokat, hogy a beton javításával egy időben végezzék el a fénytechnika, a navigációs rendszerek, az elektromos ellátás és a vízelvezető csatornahálózat karbantartását is, így a lehető legrövidebb időre kell csak egy-egy futópályát lezárni.
„Nagyon szoros határidőkkel kell dolgoznunk, hiszen a munkákat addig nem kezdhettük el, amíg fennállt a téli időszakban az éjszakai fagyok veszélye – emiatt romlott volna a betonozás minősége. Ugyanakkor nem is késhetünk a munkákkal, mert a nyári utazási szezonra mindennek kész kell lennie.” – jelentette ki Stephan Schattney, a Budapest Airport Műszaki Szolgáltató Központjának vezetője. A javítási- és karbantartási munkákért felelős igazgató hozzátette: „Reményeink szerint az utasok mindebből vajmi keveset vesznek majd észre, legfeljebb csak annyit, hogy némileg megnő a futópálya és a terminál közötti földi gurulás ideje. Szerződött partnereinkkel együtt minden tőlünk telhetőt megteszünk azért, hogy a futópályákat és a gurulóutakat a lehető legjobb állapotban adjuk vissza a légitársaságok használatába.”
A Budapest Airport az elmúlt hét évben már több mint 320 millió eurót, azaz 100 milliárd forintnál is többet fektetett be a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér fejlesztésébe és modernizálásába. A fejlesztések legfontosabb eleme, a 2-es terminál központi csarnoka, a SkyCourt mintegy 100 millió euróból, azaz mintegy 31 milliárd forintos beruházásból valósult meg. Az épület - átadása óta - számos nemzetközi építészeti díjat is kapott. A Budapest Airport a jövőben évente mintegy 15 millió eurónyi, azaz 4,5 milliárd forintos fejlesztéseket tervez a repülőtéren. A mostani pályafelújítás várható környezeti hatásairól a Budapest Airport tájékoztatta a repülőtér szomszédságában fekvő fővárosi kerületek és szomszédos települések önkormányzatait és lakosságát is.